0622525811 info@omnisense.nl

Je hebt veel moeite gedaan om relevante content te ontwikkelen en die content via een QR-code toegankelijk te maken op de smartphone van klanten of bezoekers.

Niemand zal zomaar een QR-code scannen. Daar moet een aanleiding toe zijn.

Een klant of bezoeker is altijd éérst geïnteresseerd in wat zij er zelf beter van worden.
Hij of zij zal om te scannen, hoe eenvoudig dat ook is, er enige moeite voor moeten doen. Dat vergt overredingskracht.

Laten we aannemen dat er al een QR-code scan app op het toestel is geïnstalleerd. Als dat niet zo is, dan is het al lastiger om mensen te bewegen de code te scannen. Hij of zij zal dan eerst een scan app moeten downloaden. Dat is zo gebeurd, maar toch. Het kost extra moeite en tijd.
Vergeet niet dat de code slechts een onderdeel is van een veel groter geheel in de mix van marketinginstrumenten. Middelen die ervoor moeten zorgen dat je boodschap ook aankomt.

Call to action

Een QR-code houdt een belofte in. Een belofte die waargemaakt moet worden. 

Zorg er dus voor dat mensen al een idee hebben van wat ze kunnen verwachten als de code wordt gescand.

Een tipje van de sluier oplichten doet wonderen. Doe dat bijvoorbeeld via andere media. Denk daarbij aan een folder of flyer of een korte beschrijving op een informatiebord. Zelfs een korte aanmoedigende tekst bij de QR-code kan al voldoende zijn om mensen tot actie te bewegen.

Aanmoedigingen zoals: scan voor aanvullende info; scan en win; scan en bekijk de video; scan en download de app; scan en maak kans op; scan en luister; scan en laat je verrassen; of iets dergelijks.

Face to face onderschat

Als mensen al een goede ervaring hebben gehad met het scannen van een QR-code zijn het ambassadeurs geworden. Mensen die graag bereid zijn uitleg te geven over de werking van de QR-code. Dat schept kansen voor dienstverleners. Denk daarbij aan medewerkers van een toeristenkantoor, de retail of in de horeca. Door mensen te helpen als er vragen zijn over wat dat ‘ding’ op de folder of de menukaart is, zal de uitleg als plezierig worden ervaren en de dienstbaarheid van het bedrijf of de organisatie onderstrepen.

Hoe aantrekkelijker de uitnodiging hoe sneller gescand zal worden.

Mensen zover krijgen dat ze de code ook gaan scannen is niet zo moeilijk als het resultaat voor de scanner maar relevant is en waardevol.