0622525811 info@omnisense.nl

Waarom de QR code ook voor jouw bedrijf of organisatie waarde toevoegt?

Hier vind je het antwoord!

De QR code is aan een comeback bezig.

Het heeft even geduurd, maar het ziet er naar uit dat de QR code weer helemaal terug is.

Door gebrek aan kennis en verkeerde inzet kwam er ondanks de grote verwachtingen van de mogelijkheden van de QR code al snel een einde aan de populariteit van dit fenomeen.

Mijn boek (2013) over hoe je een QR code succesvol kunt inzetten, heeft de teloorgang van dit verbindende marketing instrument tussen offline en online toen niet kunnen voorkomen. Toch staat de QR code anno 2018 weer volop in de schijnwerpers en is de belangstelling voor informatievoorziening of marketing via de QR code weer helemaal terug.

Waarom?

Wellicht heeft het te maken met de nog steeds toenemende populariteit in China en andere Aziatische landen waar de QR code massaal voor allerlei toepassingen wordt ingezet en gebruikt. Die ontwikkeling zal zeker veel ogen in het Westen geopend hebben. (Zie het artikel in Marketingfacts).

QR codes all over

Zelfs bedelaars zetten de QR code in

De toegenomen belangstelling voor de QR code in Nederland en België komt vooral omdat:

  • Iedereen zo langzamerhand weet wat een QR code is
  • De QR code, ondanks nieuwere technologieën, de wereldwijde standaard voor offline naar online (O>2<O) communicatie is geworden
  • Er geen echt alternatief is
  • Moderne Smartphones betere camera’s hebben
  • Scan app’s nu sneller en gebruiksvriendelijker zijn
  • Iedereen tegenwoordig, jong en oud, een smartphone bezit en 24/24 online 
  • Dataverbindingen via wifi sneller/stabieler zijn en 4G 100% landelijke dekking
  • Databundels veel goedkoper zijn
  • Content sterk verbeterd is en afgestemd op de smartphonegebruiker
  • Grote organisaties als Google, Apple, Facebook, Twitter, LinkedIn en bedrijven als McDonald’s, KLM, ANWB, Hunkemöller, IDEAL, banken en vele anderen uiteindelijk het vertrouwen in de QR code hebben gegeven
  • Door mobiele betaal-en transactiemogelijkheden via QR codes van banken/payment providers is het vertrouwen in de veiligheid van QR codes toegenomen
  • Noodzaak van links naar mobiel geoptimaliseerde websites is doorgedrongen
  • Nieuwe functionaliteiten zoals fondsenwerving via QR codes zijn toegevoegd
  • Smartphones nu standaard met ingebouwde scan-app’s worden geleverd
  • Kennis van QR code toepassing bij content providers is toegenomen.

Redenen te over zo gezegd om het herstelde vertrouwen in de QR code te verklaren.

Reden genoeg ook waarom ik het plan heb opgevat een nieuwe versie van mijn boek over QR code toepassing te maken.

In het nieuwe boek ga ik opnieuw uitvoerig in op de technische details, de mogelijkheden en onmogelijkheden, maar vooral met cases die aantonen dat informatievoorziening of marketing via QR codes een waardevolle aanvulling  is binnen de communicatiestrategie.

Verwachte verschijningsdatum: medio september 2018

 

Weten hoe ook jouw bedrijf of organisatie met QR codes aan de slag kan gaan?