Waarom de QR code voor natuur-, cultureel erfgoed en aan kunst gerelateerde organisaties van toegevoegde waarde is?
De QR code anno 2018 staat weer volop in de schijnwerpers en is de belangstelling voor informatievoorziening of marketing via de QR code op smartphones weer helemaal terug.
Wat er zoal mis ging?
Door gebrek aan kennis, technische onvolkomenheden en ondoordachte inzet was de populariteit bij het publiek en de belangstelling voor de inzet van de QR code de laatste jaren afgenomen.
Mijn boek (2013) over hoe je een QR code succesvol kunt inzetten, heeft de teloorgang van dit verbindende marketing instrument tussen offline en online toen helaas niet kunnen verhinderen. De omstandigheden zijn ondertussen gelukkig aanmerkelijk verbeterd.
Hoe komt dat?
De toegenomen belangstelling voor de QR code in Nederland en België komt vooral omdat:
- Iedereen ondertussen wel weet wat een QR code is
- De meeste mensen tegenwoordig, jong en oud, een smartphone bezit en 24/24 online is
- De QR code, ondanks nieuwere technologieën, de wereldwijde standaard voor offline naar online (O>2<O) communicatie is geworden
- Smartphones nu standaard met ingebouwde scan-apps worden geleverd
- Moderne Smartphones sneller zijn en betere camera’s hebben
- Scan apps nu sneller en gebruiksvriendelijker zijn
- Content sterk verbeterd is en afgestemd op smartphonegebruikers
- Kennis van QR code toepassing bij content providers is toegenomen
- Gerenommeerde bedrijven en organisaties voor de QR code hebben gekozen en het inzetten voor van offline naar online (O>2<O) communicatie
- Noodzaak van links naar mobiel geoptimaliseerde websites is doorgedrongen
- Dataverbindingen via wifi sneller/stabieler zijn en 4G 100% landelijke dekking biedt
- Databundels veel goedkoper zijn
- Door mobiele betaal-en transactiemogelijkheden via QR codes het vertrouwen in de veiligheid van QR codes is toegenomen
- Nieuwe functionaliteiten zoals fondsenwerving via QR codes zijn toegevoegd
Redenen te over zo gezegd om het herstelde vertrouwen in de QR code te verklaren. Redenen genoeg waarom natuur-, cultuur- of kunst bevorderende organisaties de QR code nu optimaal kunnen inzetten. En redenen ook waarom ik het plan heb opgevat een nieuwe versie van mijn boek over QR code toepassing te schrijven.
In het nieuwe boek ga ik opnieuw uitvoerig in op de technische details, de mogelijkheden en onmogelijkheden. Maar vooral ook met praktijkcases aantonen dat informatievoorziening of marketing van natuur, cultureel erfgoed en kunst via QR codes een duurzame en waardevolle aanvulling is binnen de informatie-of marketing-communicatiestrategie.