QUICK RESPONS HELEMAAL TERUG
Hoe dat komt?Waarom de QR code voor u en uw interessegroepen van toegevoegde waarde is?
De QR code anno 2018 staat weer volop in de schijnwerpers en is de belangstelling voor informatievoorziening of marketing via de QR code op smartphones weer helemaal terug.
Wat ging er mis?
Door gebrek aan kennis, technische onvolkomenheden en ondoordachte inzet is de populariteit bij het publiek en de belangstelling voor de inzet van de QR code de laatste jaren afgenomen.
Boek
Mijn boek (2013) over hoe je een QR code succesvol kunt inzetten, heeft de teloorgang van dit verbindende marketing instrument tussen offline en online toen helaas niet kunnen verhinderen. De omstandigheden zijn ondertussen gelukkig enorm verbeterd.
Hoe komt dat?
De toegenomen interesse voor de QR code in Nederland en België komt vooral omdat:
- Iedereen ondertussen wel weet wat een QR code is
- De QR code, ondanks nieuwere technologieën, de wereldwijde standaard voor offline naar online (O>2<O) communicatie is geworden
- Moderne Smartphones betere camera’s hebben
- Scan apps nu sneller en gebruiksvriendelijker zijn
- Iedereen tegenwoordig, jong en oud, een smartphone bezit en 24/24 online is
- Dataverbindingen via wifi sneller/stabieler zijn en 4G 100% landelijke dekking
- Databundels veel goedkoper zijn
- Content sterk verbeterd is en afgestemd op smartphonegebruikers
- Door mobiele betaal-en transactiemogelijkheden via QR codes het vertrouwen in de veiligheid van QR codes is toegenomen
- Noodzaak van links naar mobiel geoptimaliseerde websites is doorgedrongen
- Nieuwe functionaliteiten zoals fondsenwerving via QR codes zijn toegevoegd
- Smartphones nu standaard met ingebouwde scan-apps worden geleverd
- Kennis van QR code toepassing bij content providers is toegenomen
- Gerenommeerde bedrijven en organisaties de QR code uitverkoren hebben en inzetten voor van offline naar online communicatie.
En redenen ook waarom ik het plan heb opgevat een nieuwe versie van mijn boek over QR code toepassing te schrijven.
In het nieuwe boek ga ik opnieuw uitvoerig in op de technische details, de mogelijkheden en onmogelijkheden. Maar vooral ook met cases aantonen dat informatievoorziening of marketing via QR codes een waardevolle aanvulling is binnen de marketing-communicatiestrategie.