QR-code weer VET
QR-codes leken vergeten door marketeers. Nu zijn ze weer helemaal vet. Hoe komt dat en hoe maak je zelf gebruik van de QR-code?
QR codes kunnen veel waarde toevoegen aan objecten, producten of diensten. Desondanks bleef die meerwaarde, eenvoud en veelzijdigheid van QR-codes voor marketingdoeleinden lang onvoldoende benut. Hoewel de belangstelling anno 2020 weer sterk is toegenomen.
Maak hier Gratis je QR-codes aan.
GEK OP QR-CODES
“In 2013 heb ik uit bewondering voor de eenvoud en de veelzijdige toepassingsmogelijkheden van de QR- code een boek uitgegeven: “QR-codes succesvol toepassen”
Dit om organisaties, ondernemers en marketeers een handleiding te geven over hoe een QR-code kan worden ingezet en vooral hoe niet.
Het boekje heb ik inmiddels uit de handel gehaald en ben ik begonnen met een herziene geactualiseerde uitgave, omdat de QR-code nog lang niet dood is zoals vaak wordt beweerd. Het tegendeel is waar.
De QR-code is alive and kicking en aan een nieuw leven begonnen.”
Hoeveel verhalen hoor of zie jij vandaag? Welke van al die verhalen heeft jouw interesse? Wat doe jij ermee?
We worden dagelijks overspoeld met verhalen. Verhalen in beeld en geluid die via allerlei kanalen op ons afkomen.
Veel van die verhalen hebben maar een korte levensduur omdat ze niets zeggen, irrelevant zijn, niet gehoord of gezien worden of simpelweg verdrinken in de onvoorstelbare informatiemassa van alledag.
Goede, relevante verhalen slaan we op. Op schrift, in beeld en geluid, om ze later nog eens te zien of te horen. Voor onszelf of het nageslacht.
Waarom worden die prachtige verhalen niet via een Tag boven water getild op het moment dat daaraan behoefte is?

Wacht niet langer om de QR code als service tool in te zetten!
Laat QR codes voor je werken!

-Aan alles zit een verhaal en kan met een QR code ontsloten worden!
Hoe geweldig zou het zijn als je op het moment dat je daar belangstelling voor hebt, via een QR-code het verhaal achter een object, product of dienst met een druk op de knop van je smartphone beschikbaar hebt?
Hoeveel meerwaarde krijgt een object, product of dienst als die extra informatie met een QR-code mogelijk wordt gemaakt?
Met de techniek van vandaag is dat goed te doen. Desondanks wordt er van QR-codes relatief gezien in Nederland nog maar weinig gebruik gemaakt. Dat is jammer of liever een gemiste kans om niet alleen relevante verhalen, maar vooral ook kennis over te dragen voor wie daar belangstelling voor heeft.
Moet alles met QR codes gemarkeerd worden?
Nee. Hoe zinvol is het om algemeen bekende zaken nog eens te voorzien van algemeen bekende informatie?
Enkele voorbeelden van nuttige toepassingen:
Meubelen
Hoe een meubelmaker door de QR-code meerwaarde geeft aan zijn tafels en stoelen.
Elk object in zijn exclusieve assortiment heeft een QR-code waarachter het verhaal van dat object wordt verteld. Het verhaal van de ontwerper. Door wie en wanneer het werd gemaakt. Uit welke materialen het is samengesteld. Hoe het object het best gebruikt en onderhouden kan worden. De garantiebepalingen en hoe contact met de maker/leverancier opgenomen kan worden. De vorm van een QR-code is in messing uitgevoerd en herkenbaar door het bedrijfslogo in de code.
Gebouwen, kunstwerken en plaatsen waar iets opmerkelijks heeft plaatsgevonden.
Alle historische gebouwen hebben een verhaal, net als kunstwerken en plaatsen waar een bijzondere gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
Ze maken deel uit van de cultuur-historische waarden van een stad of dorp. Voor de meeste mensen blijft het verhaal achter die objecten echter onbekend en de betekenis daardoor beperkt. Met een QR-code kan het verhaal van het object voor iedereen en op elk moment ontsloten en toegankelijk worden gemaakt. Hoe mooi is dat?
Verpakkingen
Productbeschrijvingen op verpakkingen beslaan een groot gedeelte van het totale oppervlak. Informatie die meestal niet gelezen wordt omdat het door de kleine letters en cijfers onleesbaar is. Dat probleem kan met een QR-code opgelost worden. Daar komt nog bij dat de informatie uitgebreider kan zijn en op een veel klantvriendelijker manier gepresenteerd worden.
Product- of dienstpromoties
Ondanks de digitalisering worden er nog tonnen papieren reclame- en promotiematerialen verspreid. Statischer kan reclame niet zijn. Hoeveel meer informatie kan een papieren uiting krijgen als er een QR code met aanvullende informatie vanaf het internet aan toegevoegd zou worden? Of een QR-code met een link naar een actiepagina waar consumenten direct op een aanbieding kunnen reageren?
Offline met online verbinden kan op verschillende manieren
De meest bekende en tevens meest opvallende is de QR-code. Iedereen weet zo langzamerhand wel wat een Quick Respons of QR-code is en wat er gebeurt als die zwart-wit geblokte code wordt gescand.
Nieuwere markers en scan apps
Tags met NFC (Near Field Communication) of RFID tags zijn veel minder bekend en het is lastiger omdat hierbij aangegeven moet worden dat deze toepassing wordt gebruikt om meer informatie te ontsluiten.
Hetzelfde kan gezegd worden voor Augmented- en Virtual Reality.
Een andere manier van O>2<O tagging is de markering van objecten met IBeacons. Een vorm van pushed tagging waarbij het publiek via een app actief wordt uitgenodigd om een object te bezoeken of te bekijken.
Resumé
De QR-code inzetten kan, mits vakkundig en weloverwogen ingezet, veel toegevoegde waarde bieden aan objecten, producten of diensten.
OmniSense is, door jarenlange ervaring, de autoriteit op het gebied van QR-codes en hét aanspreekpunt om een project, object, product of dienst met QR-codes die meerwaarde te bieden die het verdient.
QR-code services
Als je meer en beter wilt opvallen kunnen wij je helpen met vernieuwende ideeën, concepten en producten die het verschil voor jou en je klanten kunnen maken.
Als je gebruik wilt maken van onze expertise over QR-codes of andere O>2<O oplossingen, neem dan contact met ons op. We helpen je graag!