0622525811 info@omnisense.nl

Offline media verbinden met QR-codes

verdubbelt het effect van je marketing

De QR-code succesvol inzetten?

In welke branche je ook actief bent, de code is weer helemaal in.

Hoe komt dat?

  • Iedereen gebruikt een smartphone en weet wat een QR-code is
  • Smartphones zijn technisch stukken beter, sneller en 24/7 online
  • Content aangepast bij doel en interesse van gebruikers
  • Betaal-en transactiemogelijkheden door banken
  • Verwijzing naar mobiele websites
  • Snellere verbindingen via WiFi en goedkope databundels
  • Nieuwe functies
  • Smartphones nu met ingebouwde scan-app’s
  • Adoptie door grote organisaties, bedrijven en instellingen

Nu ook overheden, financiele instellingen en multinationals de QR-code gebruiken is de veelzijdigheid en betrouwbaarheid wel aangetoond.

Zo is het onontkoombaar dat de QR-code niet alleen op het nieuwe paspoort, maar ook op het Europeese corona vaccinatie certificaat wordt toegepast.

Zelf QR-codes maken en managen?

Klik op het plaatje hieronder

QRSTUFF

Dit schreef Prof. Dr. Molenaar in mijn eerste boek over QR-codes in 2013

Sla de brug tussen de fysieke wereld en de virtuele wereld op een manier die het klanten erg gemakkelijk maakt. Zorg voor een goede aanvulling van het fysieke product, het e-boek, de folder of uw uitleg. De QR-code is de brug tussen internet en de echte wereld, maar ook een mogelijkheid om extra informatie te verstrekken of via een video een boodschap te verkondigen. Cor Molenaar

De QR-code is niets meer dan een link naar de betreffende landingspagina, maar juist door zijn eenvoud zo belangrijk. In deze wereld is dat toch onmisbaar? Lees het boek en pas ook de QR-code toe, uw klanten zullen u dankbaar zijn.

(Het éérste boek QR-codes Succesvol Inzetten”” is helaas niet meer verkrijgbaar.)

 

Winst & Gemak

Het valt misschien niet meer op maar QR codes zijn niet meer weg te denken.

Je komt het -meestal- zwart/wit geblokte vierkantje tegen op van alles en nog wat:

Denk maar aan: visitekaartjes, flyers, billboards, in bushokjes, magazines, verpakkingen, producten, websites en sinds enige tijd ook in betaal-en loyaltysystemen.

Veel gemakkelijker kun je het de smartphonegebruiker niet maken om vanaf klasseke media extra, met tekst, beeld en geluid verijkte informatie of diensten op internet aan te bieden.

Waarom gebruik jij geen QR codes?

Wij willen je graag vertrouwd maken met de QR code als marketing en communicatie-instrument. Inspireren en aansporen tot het volledig benutten van de waarde van de QR code. Immers…

Acceptatie

De wereldwijde acceptatie van de QR code als verbindend communicatie- medium tussen print en internet groeit nog steeds, getuige het succes van de QR code in China en andere Oost Aziatische landen.

Ook in Europa is de QR code ondanks de scepsis van veel marketeers en reclamebureaus, maar ook van content providers, adverteerders en andere informatieleveranciers weer aan een opmars bezig.

Waarom kansen missen?

Via de QR code is veel gemak en toegevoegde waarde te bieden aan de mobiele consument en is er altijd winst te behalen als de QR code op een doordachte en planmatige manier wordt ingezet.

Het is niet de technologie die bepaalt of een campagne met een QR code succesvol is of niet, maar de creatieve manier waarop je de QR code inzet en positieve ervaringen voor je doelgroep weet te creëren.

—6 Sleutelvoorwaarden voor succesvolle toepassing van QR codes

QR codes kunnen, mits bewust en doelgericht ingezet, altijd waarde toevoegen aan klassieke mediakanalen en daarmee het effectieve communicatiebereik aanzienlijk vergroten. Hoewel er veel meer te vertellen valt over verschillende toepassingen vind je hieronder 6 sleutelvoorwaarden voor een succesvolle inzet.

1-Content

Zorg altijd voor aansprekende content. Content die ten minste beantwoord aan de verwachting van degene die scant. Content die de consument uitnodigt om een volgende stap te zetten in het informatie/aankoopproces.

2-Context

Houd rekening met:
• Waar de QR-code wordt gescand (thuis, onderweg of beiden).
• Wat voor toestel wordt gebruikt (smartphone/tablet/laptop).
• Wie zal scannen (doelgroep).

3-Trigger met ondersteunende media

Een QR-code mag op zich misschien al nieuwsgierigheid opwekken, een code alleen is onvoldoende om die nieuwsgierigheid om te zetten tot een feitelijke actie.
• Laat via andere (gedrukte media/ beeldschermen) weten dat er gescand kan worden
• Laat min of meer weten wat het resultaat van de scan is of kan zijn
• Maak een duidelijke belofte en maak die belofte waar!
• Engage!
• Leg eventueel uit wat men moet doen om te kunnen scannen.
• Biedt als alternatief voor de scan een URL (weblink) aan.

4-Presentatie

De content moet;
• visueel aantrekkelijk zijn;
• geschikt zijn voor display op elk apparaat van de gebruiker (landingpage, mobiele website)
• tekstueel kort en bondig zijn;
• snel laden.

5-Call to action

Afhankelijk van de gewenste doelstelling (informeren of verkopen) kan worden gekozen voor verschillende respons methoden:
• Een koop, bestel nu of doe mee button.
• Maak in ieder geval altijd een call to action mogelijk! Dat kan een responsmogelijkheid zijn via social media, via een facebook share, like of een tweet op Twitter e.d.
• Voorkom dat men een uitgebreid formulier moet invullen. Voor follow up/call back kan worden volstaan met de opgave van de naam en e-mailadres of telefoonnummer.
• Bij een aanbieding de mogelijkheid om direct op een aanbieding in te gaan of een product aan te schaffen/te downloaden.

6-Track & Trace

Content mag dan King zijn, data wordt steeds belangrijker om marketinginspanningen te valideren. QR-code managementsystemen maken de prestaties van de QR-code op media direct inzichtelijk. Op basis van die data kunnen marketingbeslissingen worden genomen en campagnes geoptimaliseerd.

Met deze zes sleutelelementen voor de toepassing van QR- codes ben je in staat om dit krachtige instrument met succes toe te passen.

Wil je meer weten over hoe een campagne met verbindende media gestructureerd ingezet kunnen worden in je marketingcampagne?

Neem dan contact op met Frans Hendrikx, QR-code toepassing- specialist en schrijver van het boek: “QR-codes succesvol inzetten!”

“Frans heeft me de meerwaarde van QR codes geleerd, en me geholpen bij de juiste toepassing daarvan. Sindsdien maak ik geregeld gebruik van dit slimme en innovatieve fenomeen. Frans weet als geen ander wat de wérkelijk toegepaste waarde van QR codes is en zorgt tevens dat de daarbij horende communicatie klopt, van puur technische tot effectieve invulling. Wie (mogelijke) klanten graag verrast, doet er goed aan zijn verhaal eens nauwlettend aan te horen én te aanschouwen.”
Hans-Jorg van Broekhoven

DGA, Bureau Dubbelstraat

Boek over QR-code toepassing

Dit boek gaat meer specifiek over toepassingen in de natuur-, cultuur- en toeristensector.

-QR code 3.0

  • Een digitaal visitekaartje downloaden,
  • App download
  • e-mail laten versturen,
  • een call me back uitnodiging doen,
  • toegang verschaffen tot een Wi-Fi netwerk,
  • een IDEAL betaalopdracht uitvoeren,
  • doorsturen naar een Facebook pagina,
  • een digitale coupon activeren of
  • simpelweg een tekstbericht laten zien etc. kennen we wel. 

Dat is allemaal gesneden koek, QR code 2.0 zogezegd.

Veel minder bekend of zelfs helemaal niet is dat QR codes veel meer boeiende functionaliteiten kunnen herbergen. Functies zoals:

  • taalherkenning,
  • automatisering,
  • beschermde toegang verschaffen,
  • redirection,
  • QR-design.

Interessanter nog is dat al deze onbekende, maar bijzonder krachtige functies in één QR-code samengebracht kunnen worden.

Meer dan verwacht

Smart QR-codes gaan veel verder dan wat we al kennen. Afhankelijk van de context waarin ze worden ingezet, kunnen ze veel meer toegevoegde waarde bieden dan wat we tot nu toe gewend zijn. Hieronder zal ik de belangrijkste uitlichten.

Language recognition (taalherkenning)

Via een QR-code automatisch informatie aanbieden in de landstaal van de mobiele gebruiker. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de content in die taal beschikbaar is. Denk eens aan toepassing in de toeristensector. Hoe mooi zou het zijn als een toerist, zonder daarvoor extra moeite te hoeven doen, de voor hem of haar beschikbare informatie direct in zijn eigen landstaal aangeboden krijgt? Hoeveel toegevoegde waarde zou je hierdoor kunnen bieden aan gedrukt materiaal als folders, flyers, catalogi of menukaarten?

Content automatisering

Informatie achter een QR-code is over het algemeen statisch en na verloop van tijd nog maar weinig actueel en verrassend. Met automatisering kan tot op de dag en minuut nauwkeurig de informatie worden veranderd en actueel gehouden.

App download

Een QR-code is bij uitstek geschikt om een app te downloaden. Apps zijn echter vaak voor meerdere systemen beschikbaar zoals van Android en Apple. Als je een app hebt ontwikkeld voor meerdere systemen, zoekt de QR code zelf uit voor welk systeem de app geschikt is.

Begrensde toegang

Informatie is niet altijd geschikt of bedoeld voor algemeen gebruik. In voorkomend geval kan toegang tot de informatie via de QR-code worden beperkt door de eindgebruiker een extra handeling te laten verrichten (het invoeren van een wachtwoord of klantnummer bijvoorbeeld), voordat toegang tot de informatie wordt verschaft.

Redirect

Bekender is het gebruik van redirects via zogenaamde dynamic QR-codes. Hiermee kan de informatie achter de code aangepast worden zonder de fysieke QR-code zelf te veranderen. Vooral als de QR-code op drukwerk wordt geplaatst dat voor langere tijd moet meegaan, kan deze functie een uitkomst zijn.

Design

Design hoort in dit rijtje eigenlijk niet thuis, maar kan als value-ad wel van betekenis zijn omdat met design een herkenbaar verschil kan worden gemaakt. Een QR-code wordt algemeen herkend aan zijn zwart-wit geblokte outfit. Een duidelijke marker als signaal dat er achter de code digitale informatie beschikbaar is. Over de schoonheid van de zwart-witte code zijn de meningen, om allerlei redenen, soms ernstig verdeeld. Een gestileerde opgeleukte QR-code kan de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van een merk zeker positief beïnvloeden. Het nadeel kan zijn dat een designcode niet als QR-code wordt herkend en daardoor genegeerd. De belangrijkste reden voor een designcode is dat het gemakkelijker en minder storend in grafisch ontwerp geïntegreerd kan worden.

Verrassend veelzijdig en vertrouwd

Erkening voor de QR-code door de gezamelijke banken in IDEAL voor veilige transacties op mobiel.

Content en context

Het mag duidelijk zijn dat welke functie je ook inzet, dat de via QR-codes aangeboden content altijd moet kloppen, moet passen bij de doelgroep en de manier waarop de content wordt aangeboden.

De content en context zijn veel belangrijker dan de QR code zelf.

Voor de gebruiker moet het scannen van een QR-code altijd toegevoegde waarde bieden. Dat stelt vooral eisen aan de creativiteit, kennis van de doelgroep en weten wat er met de QR- code mogelijk is voor marketingcommunicatie- of informatiedoeleinden.

Na het lezen van dit artikel is dat misschien wel meer dan u had verwacht. Zeker is dat investeren in creativiteit, kennis van de doelgroep en weten wat met de QR-code gedaan kan worden (en vooral ook wat niet), zich gemakkelijk laat terugbetalen door winst. Een andere zekerheid is dat het lukraak inzetten van QR- codes altijd tot teleurstelling leidt. Aan de QR-code zal het zeker niet liggen.

Zelf QR codes maken en managen?

Omnisense QR code

QR codes effectief inzetten?