QR code trekt meer klanten naar de winkel
Hoe dan, vraag je je af?
Jong en oud gebruiken een smartphone tegenwoordig. Mensen die je graag in de winkel hebt. Maar hoe bereik je die potentiele kopers? Hoe krijg je die smartphonegebruikers (weer) op de winkelvloer?
Door Marketing met QR codes en Digitale Coupons
De QR code is niet meer dan een hulpmiddel om informatie op internet in tekst, beeld en geluid toegankelijk te maken via klassieke media zoals folders, flyers, advertenties, affiches, stoepborden, winkelruiten, e.d. Je komt QR codes wel overal tegen, maar nog maar zelden in en om winkels. Dat is jammer als je weet wat je met weinig kosten en moeite met QR codes allemaal kan doen om meer kopers naar je winkel te trekken. QR codes in combinatie met digitale coupons maakt shoppen tot een waar feest voor de consument en de winkelier.
Succes gegarandeerd
Met die combinatie krijg je beslist meer klanten in de winkel. Klanten die behalve een prettige shopervaring eerder en meer kopen. Wie wil dat niet?
In dit voorbeeld laten we een Nederlandse online- en offline damesmodewinkel zien die de QR code combineert met digitale coupons.
Ze verkopen jurken, rokjes, blouses, vesten, pantalons, accessoires en tassen. Kortom een fashion winkel met een compleet aanbod van eigentijdse kledingmode en – trends.
Meer Publiek in de winkel
Door verschuivend consumentengedrag van offline naar online is de betekenis van aanbiedingen in de winkel nog belangrijker dan het al was. Het kan het verschil maken met kledingaanbieders die alleen online verkopen.
Offline en online de ideale mix
Emotioneel geladen artikelen, zoals schoenen en kleding, moeten op enig moment bekeken, aangeraakt en zelfs geroken kunnen worden. Het belangrijkste voordeel van de stenen winkel die dat kan faciliteren. De online-offline marketingmix is daarbij de ideale mix om de klant te verleiden..
Vergeet niet dat de winkelbeleving tijdens de consumentenreis meer dan ooit bepalend is voor de uiteindelijk verkoop.
De QR Code voor ongeëvenaarde één-op-één contactmomenten
Zoals gezegd is de QR code niet meer dan een sleuteltje tussen offline en online communicatie.
Een hulpmiddel om drukwerk te verrijken met informatie op het internet. QR codes kunnen bij consumenten die een smartphone gebruiken ook voor ongeëvenaarde één-op-één contactmomenten zorgen. Een kans die je als retailer niet voorbij wilt laten gaan.
QR codes op verschillende media
De kledingwinkel in dit verhaal maakt via traditionele mediakanalen, zoals folders, flyers, en internet zoals de website, e-mail, sociale media, bekend dat er een actie in de winkel wordt gehouden.
Waar mogelijk worden bij de vooraankondiging op folders, flyers, advertenties, stoepborden, de winkelruit, e.d. ook goed herkenbare QR codes met het logo van de winkel geplaatst met een koppeling naar een landingspagina over de actie op internet (website, Facebook pagina). Hier wordt aangekondigd dat er in de winkel flinke kortingen te halen zijn en is er uitgebreide aanvullende informatie te vinden.
Scan, Kras & Win coupon
De kledingwinkel heeft tijdens de campagne een aantal QR Codes aan artikelen in de winkel bevestigd. Als een winkelbezoeker de QR code op het artikel scant met een smartphone, krijgt hij of zij een krasspel gepresenteerd en uitgenodigd het spel te spelen. Door te krassen maakt de bezoeker kans op een korting die varieert van 10 tot zelfs 70% van de normale prijs.
Welke klant wil dat niet?
Per scan wordt de korting op het artikel zichtbaar en kan de klant gebruik maken van de korting bij de aankoop van het artikel. Bij een scan die niet direct een korting oplevert, kan de gebruiker het krasspel (eventueel) opnieuw spelen of ziet een leuke/aanmoedigende tekst om het de andere dag opnieuw te proberen. Het krasspel is gratis te spelen. Verliezen kan dus niet.
Afhandeling
Als de prijs valt, laat de gebruiker het mobiele scherm aan de exploitant zien en kan zijn/haar korting in ontvangst nemen.
Op de winpagina op het mobiel van de klant staat een tekst, in de trant van: “Gefeliciteerd met uw korting van X%….! “Toon deze pagina binnen 30 minuten (variabel) aan de kassa en laat uw korting verrekenen.” Na de 30 minuten wordt de winstpagina automatisch gewist en vervangen door een andere pagina. De winnaar wordt hierna in de gelegenheid gesteld haar/zijn blijdschap over de korting direct te delen via sociale media.
PROBEER HET ZELF
Scan de QR code met je smartphone:
Of klik op het scherm hieronder:
(Druk op resetten om het opnieuw te proberen.)
Wat zijn de voordelen voor de kledingwinkel in dit voorbeeld:
- Meer klanten in de winkel
- Meer beleving in de winkel
- Meer omzet
- Innovatief/eigentijds
- Klanten vinden een extra reden om de winkel binnen te gaan
- Mond tot mond reclame (ook via sociale media)
- Perfect te combineren in samenhang met andere reclamemiddelen/acties
- Verbeterde mediaperformance
- Meetbare resultaten
- Versterkt imago
- Geringe kosten
- Eenvoudig en snel uit te voeren en beheren
- Eenduidige/herkenbare presentatie voor mobiele gebruikers
- Meerdere coupon actievarianten beschikbaar
Ik hoop dat uit het voorbeeld duidelijk is geworden dat de QR code een klein maar krachtig onderdeel is van een promotie/actiecampagne. Het slagen van een campagne waarbij QR codes worden ingezet is vooral afhankelijk van de output voor de klant.
Als de klant tevreden is, is de promotiecampagne geslaagd.
QR codes en digitale coupons zijn perfect voor het ontwikkelen van actiecampagnes in de retail en de horeca
Vind je dit leuk? Deel dit bericht dan met andere ondernemers. Bedankt daarvoor!
Bekijk de video
Meer weten over QR codes of digitale coupons voor retail marketing of zelf een QR code/Coupon actie houden?
Bestel éérst het gratis boek: