
QR-code Tips & Tricks
Er is al veel gezegd en geschreven over de QR-code. Toch is de code zelf geen probleem als je het wilt inzetten als onderdeel van je marketing. Iedereen kan ten slotte een QR-code maken, er een link achter hangen en ergens op plakken.
Was het maar zo eenvoudig.
Voor je gemak en als geheugensteuntje heb ik hieronder een lijstje gemaakt over waar je op moet letten als je met de QR-code aan de gang wilt gaan. Het lijstje is niet uitputtend, maar zeker bruikbaar voor eenvoudige toepassingen.
Tip 1:
Voor mensen die nog géén QR-code scanner op de smartphone heeft: Verwijs naar de meest gebruikte QR-code lezer. Consumenten moeten (in de meeste gevallen) eerst nog een QR-code lezer downloaden als die niet in de standaardset van apps of toepassingen in hun smartphone of tablet standaard geïnstalleerd is. Gebruik geen speciale (onbekende of onherkenbare) codes. Kies het meest bekende en gebruikte QR-code formaat.
Tip 2:
Een QR-code, wat is dat? Zoals met veel nieuwe technologie gerelateerde diensten, er is uitleg nodig! QR-codes in uw marketing inzetten verplicht tot uitleg over wat QR-codes zijn, waartoe ze dienen en wat er gedaan moet worden om ze te kunnen scannen en…wat de consument er mee verdient als aan die voorwaarden wordt voldaan.
Tip 3:
Zorg ervoor dat QR-codes leesbaar zijn. Net als bij gewone tekst worden QR-codes minder leesbaar en effectief als ze te klein zijn. Maak de QR-code ten minste
1,5 cm x 1,5 cm groot. Voor moderne smartphones zelfs kleiner.
Tip 4:
Een QR-code op een medium zonder herkenbare omgeving (merk/huisstijl) wordt minder aantrekkelijk gevonden en/of straalt onvoldoende vertrouwen uit. Laat de QR-code integraal deel uitmaken van de advertentie, billboard, commercial, sticker, website, merk, enz. Gebruik eventueel een logo in de code zelf (designercode).
Tip 5:
Keep It ( de QR-code) Simple. Beperk de informatie in de QR-code voor betere scanbaarheid. Minimaliseer de grootte URL-koppeling met behulp van een URL-verkorter voordat u de QR-code maakt.
Tip 6:
Verbeter QR-code leesbaarheid door een heldere witte rand om de code en een heldere, effen achtergrond. Zorg dat de QR-codes een ontwerp-vrije marge rondom hebben.
Tip 7:
Plaats QR-codes waar lezers of passanten onbeperkt toegang tot de inhoud kunnen hebben. Dit vereist nadenken over de plaats waarop de marketing campagne wordt uitgevoerd. QR-codes hoog op billboards plaatsen of op gebouwen, in de metro of trein betekent dat consumenten soms geen toegang tot uw informatie kunnen krijgen, zelfs als ze weten wat een QR-code is en hoe het te gebruiken. Limiteer QR-code inzet tot locaties waar consumenten eenvoudig verbinding met het Internet kunnen maken (WI-FI !) en uw inhoud op hun gemak en ongestoord kunnen opnemen.
Tip 8:
De waarde van een QR-code is gelijk aan de waarde die de interessegroep ervaart na het scannen van de code. Zorg er voor dat de inhoud na de scan aansluit bij de verwachting van degene die scant. (waarde wordt toegevoegd)
Tip 9:
Geef QR-code gebruiksinstructies. Maak het gemakkelijk voor consumenten om uw inhoud te bekijken. Wat te doen: Biedt geïnteresseerde kijkers een call-to-action, geef ze een korte instructie of zelfs een link voor het downloaden van een QR-code lezer.
Tip 10:
Bedenk dat afhankelijk van product of dienst de meeste mobiele aankopen via een tablet of desktop worden gedaan.
Tip 11:
Biedt sterke, interessante inhoud. Zorg ervoor dat de inhoud van de boodschap voldoet aan de verwachting (van de mobiele gebruiker). De consument doet immers moeite om de inhoud te vinden. Stel ze niet teleur! Maak boeiende inhoud die kijkers nuttig en zinvol vinden.
Tip 12:
Om QR-codes een effectief onderdeel van uw marketingmix te maken maakt u QR-codes zo leesbaar mogelijk. Ondersteun QR-code gebruik met korte eenvoudige instructies en geef consumenten informatie die de moeite waard is om op te volgen. Natuurlijk is het, zoals met elk ander marketing programma, essentieel dat de resultaten van de QR-code campagne worden bijgehouden. Meten is tenslotte weten.
Wil je meer uitgebreide informatie? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Overigens loont het de moeite artikelen in het blog te lezen. Hierin vind je ongetwijfeld interessante use cases die je verder kunnen helpen.
Maak hier Gratis je QR-codes aan.
Nb: U hoeft Niet in te loggen om gratis statische QR-codes aan te maken.
Navigatie
Algemene voorwaarden
Contact
Disclaimer
Nieuwsbrief
Privacy
Samenwerken
Spam
Contactgegevens
Omnisense Communicatie B.V.
Staringlaan 37
4707 KC Roosendaal
+31 (0)6 22 525 811
+31 (0) 165 729 266
info@omnisense.nl
https://www.omnisense.nl
BTW: NL.8032.74.385.B.02
KvK: 20074643
IBAN: NL32 ABNA 0591 2915 17
DGA: F. Hendrikx