0622525811 info@omnisense.nl
Waarom Interactieve Elementen in Video Beeldbepalend zijn

Waarom Interactieve Elementen in Video Beeldbepalend zijn

Steeds meer interactieve video in media

Dat is je vast niet ontgaan.

Video is er voor allerlei toepassingen (zoals in de trailer hieronder). Maar wat doe je als je video zelf zakelijk wil inzetten? Om je een idee te geven wat de mogelijkheden zijn van video en wat de toegevoegde waarde is van interactieve elementen in een video vind je hieronder een speciaal artikel. 

In dit artikel besteden we vooral aandacht aan de grote kracht van interactieve video.

Tal van mogelijkheden

Iedereen kan tegenwoordig zelf een videootje maken en distribueren. Dat lijkt op zich eenvoudig, want op elke smartphone zit wel een mogelijkheid om een video te maken en deze te delen op sociale media. Een kind kan bij wijze van spreken de was doen, en dat gebeurt ook. Natuurlijk hangt de keuze van zelf doen of het laten maken door een videoprofessional volledig af van wat je jezelf ten doel stelt, wat je met de video wilt bereiken.

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Een gevleugeld begrip, dat voor afbeeldingen geldt, maar zeker ook voor videobeelden. Bedenk daarbij dat zowel consumenten al zakelijke kijkers steeds meer verwend zijn geraakt en steeds hogere eisen stellen aan de kwaliteit van een videoproductie. Het kan het verschil maken tussen winst of verlies. Niet zo gek dus dat je bij voorkeur het videoproductieproces over laat aan een vakman of -vrouw. Erik Denekamp van Videoadvertentie.nl is zo’n vakman die zich vooral heeft gespecialiseerd in interactieve videoproducties. Een nog jonge tak aan de boom van het veelzijdige videolandschap.

Studie

Een studie van Demand Metrics (2015) toont aan dat maar liefst 68 procent van de marketeers denkt dat interactieve video in de toekomst veel belangrijker zal worden. Twintig procent is er al mee aan de slag en iets meer dan een kwart is van plan om ermee aan de slag te gaan

Een van de redenen voor Erik om juist voor interactieve video te kiezen heeft alles te maken met het feit dat Youtube is gestopt met YouTube Annotations, waardoor bezoekers nu alleen de mogelijkheid hebben om de video’s te bekijken en niet meer door kunnen linken naar gerelateerde boodschappen, aanbiedingen of andere informatie op internet. In het artikel hieronder legt hij uit wat een interactieve video is en wat het voor je onderneming kan doen.

Passieve- vs Interactieve video

Als je voor een hoop geld een bedrijfsvideo hebt laten maken, wil je er natuurlijk het optimale resultaat mee behalen. Je wil dan ook graag dat je kijkers actie ondernemen na het kijken van de video-aanbieding.

Door interactiviteit aan je beeldmateriaal toe te voegen, zorg je ervoor dat kijkers wél worden getriggerd en actie kunnen ondernemen in plaats van slechts passief een video te bekijken. Interactiviteit verhoogt de ROI enorm.

Wat is interactieve video?

Onder interactieve video verstaan we het toevoegen van interactieve elementen, zoals knoppen, links, QR codes, buttons en/of formulieren tijdens of na een video. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen interactie binnen de video en interactie die linkt naar een externe bron. Interactie toevoegen aan een video zorgt vooral voor meer betrokkenheid en een hogere conversie. De interactieve elementen worden door ons bovenop een bestaande of nieuwe video geplaatst en geprogrammeerd naar een bepaalde interactie.

Waarom interactieve video?

Interactieve video biedt vooral meerwaarde aan de consument omdat er direct keuzen uit verschillende opties gemaakt kunnen worden. Meer informatie bekijken, of informatie aanvragen, doorschakelen naar een webshop of nadere uitleg krijgen over productspecificaties enz. Wat nu nog vaak gebeurt, is dat bedrijven een video laten ontwikkelen, deze op YouTube zetten en vervolgens vanaf YouTube embedden op hun website.
Als je YouTube gebruikt voor een video op je bedrijfswebsite, kost je dat gewoon (indirect) een hoop geld!
YouTube doet er namelijk alles aan om geld te verdienen aan advertenties door kijkers naar het videoplatform te verleiden. YouTube is dus vooral erg waardevol voor SEO en voor de zichtbaarheid op het kanaal zelf, maar niet als videospeler voor zakelijk gebruik.

Videoplayer

De videoplayer van Videoadvertentie.nl is compleet aan te passen aan de huisstijl van elk bedrijf, inclusief de mogelijkheden om extra informatie (credits) onder de videoplayer te plaatsen, hoofdstukken te genereren, elke video te laten beginnen met een bedrijfslogo en social media toe te voegen.

Interactief laten maken van je (bestaande) video’s

Laat je goed adviseren en zorg ervoor dat je per video niet meer dan drie interactieve elementen laat toevoegen. De meest gebruikte interactieve elementen zijn o.a.:

  • extern linken van buttons naar de eigen site of social media kanalen
  • oproepen van een CTA (Call‐to‐Action) in de video zodat de kijker direct haar gegevens kan invullen en de beheerder van de video via mail vervolgens contact kan opnemen.
  • tonen van extra (selfmade) video’s, fotopresentaties of HTML pagina’s.
  • een Menu in de video te plaatsen waarin kijkers direct naar het voor hen interessante deel van de video kunnen navigeren en daardoor gelegenheid krijgen om oninteressante onderdelen te skippen.

Publiceren van je video

Let erop dat als je kiest voor een videoplatform waarvoor je moet betalen, je dan ook de video moet hosten via dit platform. Dit brengt extra kosten met zich mee.Voor kleine bedrijven kan het hosten via een interactief videoplatform te duur zijn. Dit dure kostenplaatje nemen wij weg door de interactieve video’s
te hosten via een Cloud‐omgeving waarbij geen extra hostingkosten worden berekend.

Deelbaar

Zorg er ook voor dat je video goed deelbaar is. Dit kun je doen door de interactieve video op social media te zetten, of door social media buttons toe te voegen in je interactieve video die linken naar de social media kanalen van het betreffende bedrijf.

Voorbeelden van Interactieve elementen

  • Leadgeneratie buttons of formulieren.
  • Een contactformulier in de video invullen.
  • Een Product‐Review laten tonen.
  • Je abonneren op een nieuwsbrief.
  • Interactieve Social Media buttons toevoegen.
  • Integratie van een E‐commerce Shop
  • Direct items toevoegen aan een winkelmand.
  • Het geven van extra uitleg in de vorm van video‐in‐video, tekst en/of beeld.
  • Een externe website, PDF of app openen.
  • Documenten direct uit de video downloaden.
  • Naar een specifieke tijd of hoofdstuk in de video springen.
  • Om feedback vragen: Wat vonden kijkers van je video of product?
  • Snelle wisseling van interactieve elementen (Live interactive) zonder dat de adverteerder de aanroepcode op de site behoeft te wijzigen of de adverteerder haar views kwijt is.
  • Meetbaar via Google Adwords van elk interactief element binnen een video.

Refurbished video

Een bedrijf heeft een jaar geleden een bedrijfsvideo laten maken. Binnen een jaar hebben zich echter diverse veranderingen voorgedaan, zoals het uitbreiden van meerdere producten, een nieuwe bedrijfshal, een uitgebreider wagenpark en de integratie van een Webshop. Om dan een geheel nieuwe video te laten produceren is zonde van het geld en de energie. Door een bestaande bedrijfsvideo interactief te maken, is het mogelijk dat deze video wordt uitgebreid met 3 of 4 interactieve elementen zoals:

  • Een productpagina die de laatste nieuwe producten door tekst/beeld of video laat zien.
  • Een Video‐in‐Video van de nieuwe bedrijfshal
  • Een fotocollage van het uitgebreide wagenpark
  • De integratie van een Webshop zodat kijkers de producten in de video direct binnen een Webshop kunnen bestellen en afrekenen.

Door een bestaande bedrijfsvideo te verrijken met 3 interactieve elementen, heeft het bedrijf een totaal nieuwe video gekregen met diverse updates van
de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf. Heeft het bedrijf over een paar maand wederom nieuwe producten of diensten, dan kan Live (zonder aanpassingen van de embedcode op de bedrijfswebsite) de interactiviteit worden veranderd.

Voordeel van hergebruik

Het voordeel van deze interactieve toepassing bij een al bestaande bedrijfsvideo is dat er geen volledige nieuwe versie geproduceerd behoeft te worden en het bedrijf al haar nieuwe mogelijkheden via interactiviteit kan laten tonen. Door er vervolgens als extra nog een interactieve Call‐to‐Action aan toe te voegen, zodat de kijker direct informatie kan opvragen bij het bedrijf, is de kers op de taart en wordt de kijker direct teruggebeld door het betreffende bedrijf.

Plaatsingsmogelijkheden interactieve video

Als een interactieve video is opgeleverd, ontvangt het betreffende bedrijf een Embed Link die op haar website kan worden geplaatst.
Ook is het mogelijk deze interactieve video “via een simpele omweg” te plaatsen op een Bedrijfs‐Facebookpagina.

Voorbeelden

van onze interactieve video’s zien of weten wat de kosten zijn? Of wil je een afspraak maken voor jouw interactieve bedrijfsvideo? Download dan onze brochure Interactieve Video Eric Denekamp of maak direct een afspraak met ons.

Erik Denekamp

Videoadvertentie logo

 

 

 

Meer informatie over beeldcommunicatie vind je hier.

 

Marketing uit of in het slop

Marketing uit of in het slop

De consument zweeft en lijkt totaal onverschillig geworden voor je marketing activiteiten

Herken je dat?

Sociale media en mobiel internet hebben de keuze voor het beste communicatiekanaal om die zwevende consument met een reclameboodschap op het juiste moment te vangen, zo mogelijk nog moeilijker gemaakt.
De hoeveelheid marketing methodieken en media is enorm. Op alle media een positie hebben op het moment dat het de consument behaagt is simpelweg ondoenlijk geworden  en bovendien onbetaalbaar.

Maar hoe kom je dan nog wel in beeld bij je doelgroep?

Hoe activeer je klanten om in actie te komen? Hoe zorg je ervoor dat ze je langer aandacht geven dan de paar seconden die je tegenwoordig nog gegund worden om iets boeiends, iets nuttigs te vertellen? Iets waarvan jij denkt dat je klanten er beter van worden.
Het antwoord daarop is net zo eenvoudig als veelomvattend:

Klantmotivatie in plaats van uitverkoop

Een eigentijdse alles-in-één totaaloplossing voor de moderne ondernemer of marketeer.
Als je wil weten hoe klantmotivatie werkt. Wat het oplevert voor jou en je klanten. Hoeveel moeite het kost en wat de prijs voor onze succesformule is.

Download

Je gelooft het misschien niet, maar we kunnen bewijzen dat ons Klantmotivatiesysteem werkt en beter presteert dan je verwacht.
Meer weten over hoe je jouw marketing met eenvoudige middelen uit het slop trekt?
Download hier een exemplaar aan van ons boek: Actiemarketing_2.0

Wat is een QR code?

Wat is een QR code?

Een QR code is niet meer dan een hulpmiddel om informatie in tekst, beeld en geluid op internet  toegankelijk te maken vanaf klassieke media zoals: folders, flyers, advertenties, affiches, stoepborden, winkelruiten, e.d. Ook beeldschermen lenen zich prima om via de QR code aanvullende informatie te bieden of een andere actie te laten ondernemen.

 

QR codes kom je overal tegen, maar nog maar zelden in en om winkels, in de horeca en bij dienstverleners. Dat is jammer als je weet wat je met weinig kosten en moeite met QR codes allemaal kan doen om meer bezoekers en kopers naar je onderneming te trekken.

QR code Omnisense

Voorbeeld van een QR code met een link naar deze voor mobiel geoptimaliseerde website

QR

staat voor ‘quick response’ en werd door Denso Wave bedacht om snel digitale informatie op te halen vanaf drukwerk. Dat was overigens al in 1994, waarbij de QR code werd gebruikt voor het identificeren van Toyota auto-onderdelen. Die logistieke functie wordt nog steeds met succes gebruikt.

Meer over QR codes in marketing>>>

Zomerdip?

Zomerdip?

Laat je nakijken!

Iedereen is op vakantie. De horeca draait op volle toeren, maar dienstverleners moeten het door gebrek aan clienteel rustig aan doen of hebben wellicht ook zelf voor de broodnodige rust gekozen. Retailers maken de balans op en bereiden zich voor op de zomersales.

De zomerperiode is de tijd bij uitstek om de marketing communicatie weer eens onder de loep te nemen en te bekijken of er verbeteringen mogelijk zijn. Die zijn er natuurlijk altijd. Waarom zou je die mogelijkheid laten liggen?

Speciaal voor de thuisblijvers en rustigaan doeners hebben we in de maand juli een aantrekkelijk aanbod!

Maak gebruik van deze aanbieding en

WORD ONLINE BETER VINDBAAR EN ZICHTBAAR 

Hier vind je meer informatie over de aanbieding

 

LEUK

LEUK

Hoeveel meer wil je hebben dan een LEUK als waardering voor je merk, dienst of product?

Plezierig, aangenaam, aardig, amusant, behaaglijk, charmant, fijn, gelukkig, gemakkelijk, genoeglijk, gezellig, goed, grappig, jofel, lekker, lollig, plezant, prettig, vermakelijk, vlot…

Waardering van de klant voor wat je te bieden hebt. Dat beetje extra waarmee je het verschil maakt. Daar gaat het om. Daarmee maak je het verschil!

Door Facebook is de LIKE weliswaar wereldberoemd geworden, maar de betekenis ervan gelijktijdig afgevlakt tot een bevestiging van of je het ergens mee eens bent of niet.
Leuk in de zin van iets waar je het mee eens bent -toegegeven dat dit ook belangrijk is- is wat anders dan WoW, of gaaf of waanzinnig cool of super tof.

Laten we wel zijn, de meeste reclame-uitingen worden gewoon on-leuk gevonden en wekken meestal (zeker op sociale media) zelfs irritatie op.

Consumenten willen vermaakt worden, een goed gevoel krijgen en kicken als het FF kan. Zo gemakkelijk is het alleen niet meer om consumenten nog dansend van vreugde op tafel te krijgen.

Consumenten zijn verwend en gewend geraakt aan alles wat om welke reden ook poogt een euforisch gevoel op te wekken. Een gevoel dat voldoende aanleiding geeft ergens aan mee te doen, iets te kopen of de vraag naar iets te stimuleren.

Hoe moeilijk ook, mensen willen geprikkeld en vermaakt worden, een goed gevoel krijgen en als het kan genot ervaren. Heel primaire reflexen eigenlijk die door een buitenkans, geluk, mazzel, meevaller, verrassing of iets aparts optimaal gevoeld en beleefd worden.

Wil jij dat Joepie! gevoel opwekken bij je klanten of prospects?
Dan ben je misschien wel toe aan Coupontools. Een één-op-één toverdoos waarmee je in een handomdraai een goed gevoel bij je klanten opwekt.

Rubbish in rubbisch out.
Coupontools is het ideale instrument om consumenten via sociale media te bereiken en een-op-een via de smartphone te verrassen met een aanbieding die er werkelijk toe doet. Een aanbod dat aanspreekt en direct tot actie aanzet.

Kruks
Hoe mooi, eenvoudig, slim en veelzijdig de technologie van Coupontools ook is, het is aan de ondernemer om het aanbod zo aantrekkelijk te maken dat er ook gebruik van wordt gemaakt. Alleen dan kan het ultieme gevoel bij de klant worden opgewekt en een reclame campagne slagen.

Ondersteuning
OmniSense is mede ontwikkelaar van Coupontools en biedt behalve licenties op de coupon software advies en ondersteuning bij het ontwikkelen van actiemarketing campagnes met Coupontools.

Een succesvolle campagne met Coupontools opzetten?

Neem dan contact met ons op en ontdek hoe je met Coupontools klanten weer van plezier op tafel krijgt uit hun dak laat gaan en onverwacht geweldige resultaten boekt.

Coupontools eerst uitvoerig een maand lang gratis testen? Geen probleem! Vul het formulier hieronder in en ga er direct mee aan de slag.

Zelfstandigen hebben geen communicatiestrategie

Zelfstandigen hebben geen communicatiestrategie

Natuurlijk wil elke zichzelf respecterende zelfstandige opvallen en de aandacht trekken van de consument. Dat is normaal.

Maar het online en offline reclame-aanbod van producten en diensten is zo groot dat opvallen zonder een gerichte communicatiestrategie en -uitvoering niet of nog nauwelijks lukt. Toch zijn het vooral kleine zelfstandigen die nog steeds zonder plan of strategie hun reclameboodschap de wereld inslingeren.

Marketing werkt anders tegenwoordig en richt zich steeds meer op de wens en beleving (emotie) van de consument. Gewoon wat roepen en mooie plaatjes tonen om invloed op de veranderde consument te krijgen blijken steeds minder te werken. Door de opkomst van sociale media en mobile internet moet daarom ook het marketing communicatieroer van de zelfstandige om. Dat is wel zeker.

Naam vestigen
Zo ontkomen startende ondernemingen er niet aan om zo snel mogelijk naam te maken en ervoor te zorgen dat die naam betekenis krijgt voor de markt waarin ze actief zijn. Zo hard mogelijk roepen en herhalen van het merk of het product horen daar onlosmakelijk bij als een zekere merkpositie bereikt moet worden. Als die positie eenmaal gevestigd is kan het een toontje lager en kunnen er meer subtiele methoden worden gebruikt om de merkpositie te handhaven of te vergroten.

Groot en klein
Grote bedrijven en organisaties hebben zich de omslag naar nieuwe (online) marketingvormen snel eigen gemaakt. Gemakkelijk, want zij hebben immers de kennis, tools en de middelen om marketing zo te verfijnen dat het weer past binnen de veranderde marktomgeving. Minder roepen en meer zinvolle inhoud/content bieden zijn daar de exponent van. Kleinere zelfstandige ondernemers hebben die marketingbronnen meestal niet en bedienen zich daarom voor het leeuwendeel nog steeds van mooie praatjes en plaatjes in combinatie met onderbuikgevoel. Hulp voor die enorme doelgroep (95% van de zelfstandige ondernemers in Nederland!) om ook de slag naar verfijning van de marketinginspanningen te maken is dus geboden. Maar wie is er geïnteresseerd in een weliswaar grote groep van kleine ondernemers? (Er moet immers voor een lagere vergoeding meestal een extra (vaak educatieve) inspanning worden gedaan.)

Goed recht
Natuurlijk heeft iedereen die een product of dienst in de markt wil zetten het goede recht om marketing te doen op de manier zoals het hem of haar goeddunkt (zolang het maar strookt met wet- en regelgeving, waarden en normen). Bijna alles is toegestaan. Het hoeft zelfs niet (helemaal) waar te zijn wat wordt geroepen of beloofd. Daardoor wordt er nogal wat schade geleden omdat kleine zelfstandigen ook maar mensen zijn die ook zelf door mooie praatjes en plaatjes van externe adviseurs nogal gemakkelijk op het verkeerde been worden gezet.

Hooi en gras
Veel zelfstandige ondernemers ontbreekt het helaas aan marketing strategisch inzicht, waardoor vaak alleen te hooi en te gras iets aan marketing wordt gedaan. Dat een dergelijke aanpak niet altijd het meeste rendement oplevert, zal duidelijk zijn.

Lastig
Marketing is altijd al een lastig onderdeel van de bedrijfsvoering geweest, maar vroeger wel te doen, omdat de beperkte mogelijkheden helder waren en er uit die mogelijkheden gemakkelijk een keuze kon worden gemaakt. Hedendaagse marketing daarentegen is door digitalisering een veelvoud complexer geworden en vraagt om een ander soort kennis en vaardigheden die bij zelfstandige ondernemers vaak ontbreekt of onvoldoende aanwezig is. Hierdoor worden kansen gemist en de afstand tussen groot en klein alsmaar groter.

Noodzaak
Marketing is zonder enige twijfel belangrijk om een wezenlijk onderscheid te maken met concurrerende partijen. Boven het maaiveld uitsteken en opvallen zijn simpelweg noodzaak. Toch is er in relatie tot de toegenomen complexiteit van marketing onvoldoende aandacht voor ook de mooie praatjes en plaatjes van reclame-, marketing- en communicatiebureaus. Ook door deze ondernemers worden (en terecht) nog steeds de mooiste praatjes en plaatjes naar voren gebracht om de gunst van de klant te winnen. Of die mooie praatjes en plaatjes een objectief beeld geven van de kwalitatieve realiteit moet ook hier worden betwijfeld.

Alternatief
Full service reclame-of marketingbureaus zijn voor de meeste zelfstandige ondernemers of onbereikbaar of onbetaalbaar. In de afgelopen jaren zijn er door de voortschrijdende digitalisering tal van gespecialiseerde disciplines bijgekomen, waardoor het speelveld van marketing behoorlijk ondoorzichtig is geworden. Voordeel van deze ontwikkeling is wel dat uit het diverse aanbod ook per discipline een duidelijke keuze kan worden gemaakt die gematched kan worden met het wensenpakket.

Neem een website bijvoorbeeld. Het ontwikkelen en bouwen van een website kan aan een full service websitebureau worden uitbesteed die daarvoor alle elementen inbrengt. Een website bouwen is tenslotte een multidisciplinaire activiteit van technologie, design, webtekst, databasebeheer, marketing- communicatie en/of transactievoorzieningen. Het kan natuurlijk handig zijn om dat allemaal onder een gespecialiseerd dak onder te brengen, maar dat is vrij kostbaar. Bij kleine zelfstandigen vaak een breekpunt om het op die manier te doen.

Het alternatief kan zijn om uit het arsenaal van deelspecialisten (niet zelden ZZP’ers) een selectie te maken voor elke afzonderlijke taak. Dat vraagt meer tijd en aandacht, maar is meestal goedkoper dan het geheel uitbesteden.

Een onpartijdige adviseur kan bij het ontwikkelen van een communicatiestrategie en het vinden van de beste hulpmiddelen van grote waarde zijn. Een adviseur die behalve uit de vele mogelijkheden en kandidaat uitvoerders kan aangeven wie voor welke opdracht/doelstelling het meest geschikt is en bovendien objectief alternatieven kan aanreiken. Hij of zij kan zich beperken tot de strategische- of tactische marketingplanning, zonder zich te hoeven bemoeien met de uitvoering van een project of de campagne die daaruit voortkomt. Het hele marketingproces kan hierdoor aanzienlijk effectiever worden en teleurstellingen door het negatieve effect van mooie praatjes en plaatjes voorkomen.

Kaf en koren gescheiden
Omnisense biedt als een van de weinige onafhankelijke communicatiespecialisten in Nederland niet alleen een keur aan top specialisten in de communicatiebranche (Pro Partners) en tools waaruit zelfstandig een keuze kan worden gemaakt. (Het kaf werd door de keuzen van Omnisense al van het koren gescheiden.) Ook voor een objectief marketing communicatieadvies kun je bij Omnisense terecht. Een advies dat het fundament kan zijn voor een verantwoorde keuze uit de vele mogelijkheden en partijen die bij de invulling van de marketingdoelstellingen van belang kunnen zijn.

Keuze genoeg:

Maak kennis met onze Pro-Partners:

Aartjan van Erkel

Anne Raaymakers

Bureau Dubbelstraat

Coupontools

Copy Robin

Elegant Themes

E-Rewards

Faceonline

Geryaal

Hans van der Klok

Herman Couwenbergh

Hubspot

IMU

Klemtoon Media

LinksMedia

Maaike Gulden

Ninke van der Lek

Orange Dolphins

Ova

QRstuff

Sparketing

Studio Maestro

Videoadvertentie

Vincent Smit

Winst

Yourhosting

 

Weten wat jouw beste strategie is?

 

Marketing uit of in het slop

Direct Marketing en Adverteren presteren cross- en omnichannel beter

Direct Marketing (DM) en adverteren zijn in vergelijking met marketing via internet duurder, maar werken nog wel, zeker als die kanalen cross- of omnimediaal worden ingezet.

DM en adverteren in bladen kunnen beter, effectiever en efficiënter als de kracht van scan-apps zoals QR codes of Augmented Reality worden benut.

QR code Omnisense

Met wekelijks drie pakken ongeadresseerde DM en een aantal huis-aan-huis bladen had ik het wel gezien.

Week in week uit, maand na maand vallen er folders, flyers en huis-aan-huis bladen op mijn deurmat van dezelfde boodschappers. Meestal grootgrutters, meubelzaken, DHZ giganten, kledingaanbieders, warenhuizen en dergelijke. Advertenties van zelfstandige ondernemers zie je nog maar zelden. Dat zegt iets over de geringe waardering die lokale adverteerders nog hebben voor ongeadresseerde post en adverteren in huis-aan-huis bladen .

Onterecht!

Het zal wel aan de financiële nood liggen bij het kleinbedrijf of de formidabele voorliefde voor digitaal en social, omdat het ogenschijnlijk niets kost. Het papieren reclame-of promotie materiaal is misschien wel duurder, maar heeft meer dan gewone potentie om consumenten (terug) naar de ‘winkel’ te trekken. Het rapport “Hoe krijg ik mijn winkel vol” van Richard van Hoorn dat uitgevoerd werd in opdracht van Grafivisie toonde dat proefondervindelijk aan.

Cross- of omnimediaal toepassen van reclame-of promotie-uitingen heeft dus bewezen effect, ook voor zelfstandige ondernemers. Traditionele print media koppelen aan content op internet leveren veel meer bereik op met relatief minder kosten. Cross-of omnichannel communicatie is zelfs met een afgeslankt budget goed te doen en levert veel meer op dan algemeen wordt aangenomen.

De mobiele component binnen marketing communicatie wordt ook voor traditionele makers- en verspreiders van content belangrijker. Simpelweg omdat er met een QR code of Augmented Reality veel toegevoegde waarde aan papieren uitingen kan worden gegeven. Iedereen heeft een smartphone tegenwoordig en kan in een handomdraai een QR code scannen om aan extra informatie te komen of een aankoop te doen.

Waarom wordt die mogelijkheid dan nog zo weinig benut?

Iedere zichzelf respecterende retailer heeft naast de stenen winkel toch ook een webshop of tenminste web presence. Waarom dan niet met een QR code de link leggen naar een op de printuiting aansluitende pagina op internet? Zelfs pure playende webshops, die via het DM kanaal of advertenties aandacht vragen voor hun producten lijken niet te geloven in de kracht van scan-apps zoals de QR code of AR. De meeste adverteerders vestigen er de hoop op dat potentiele klanten de moeite nemen om een URL in te tikken. Die kans is echter bijzonder klein.

Een URL is al net zo gewoon geworden als een telefoonnummer of adresregel en wordt niet meer gezien. Laat staan dat een URL uitnodigt om verder te kijken. QR codes worden vaak lelijk gevonden, maar hebben het grote voordeel dat ze opvallen, de nieuwsgierigheid opwekken en uitnodigen tot een vervolgactie. Wat wil je als adverteerder nog meer?

Dat kleinere zelfstandige ondernemingen de bijzondere waarde van cross- en omnichannel marketing met scan-apps nog niet hebben ontdekt is te begrijpen. Maar dat (met goede uitzonderingen daargelaten) grote retailers en pure web players de kansen die cross- en omni channel marketing met scan-apps bieden nog niet met beide handen hebben aangegrepen is ronduit onbegrijpelijk.

 

 

 

 

Waarom digitale coupons zo aantrekkelijk zijn

Waarom digitale coupons zo aantrekkelijk zijn

Belonen kan tot 50% meer omzet opleveren!

Belonen van goed gedrag is bekend en kan met digitale/mobiele coupons effectief worden toegepast.

Alles draait om erkenning voor ons gedrag. Dat is zelfs bij dieren zo. Zelfs een schouderklopje zo nu en dan kan helemaal geen kwaad, integendeel. Mensen worden er blij van

.communicatieadvies

Belonen gebeurt op allerlei manieren. Het is een soort van ruilmiddel. Jij geeft mij het ene, dan krijg jij het andere.  Die twee moeten wel met elkaar in evenwicht zijn, anders gaat het mis. Een schouderklopje uitdelen aan iemand die net je leven heeft gered kan volstaan, maar lijkt in een dergelijk geval niet toereikend.

Zo wordt loon in een arbeidsrelatie vaak niet meer gezien als compensatie voor de geleverde arbeid. Na verloop van tijd wordt het salaris als gewoon ervaren, als iets vanzelfsprekends.

Erkenning voor de arbeidsprestatie zal of moeten komen uit een verhoging van het salaris of uit andere emolumenten (materiele beloning) . Dat kan o.a. op gepaste momenten een welgemeend schouderklopje zijn als iemand meer dan ‘gewoon’ presteert (immateriële beloning).

In de commercie moet loyaliteit beloond worden, omdat aan loyale klanten bijvoorbeeld meer wordt verdiend, zonder daarvoor extra verkoopinspanningen te doen.

Klanten die meer kopen rekenen min of meer op een tegenprestatie in de vorm van kortingen, speciale vaste klantenaanbiedingen, primeurs, persoonlijke aandacht enz. Kortom iets extra’s waardoor men zich speciaal, bijzonder, gewaardeerd voelt.

Kortingen, speciale aanbiedingen, primeurs e.d. werken ook als lokkertje om mensen naar de(web) winkel of horecabedrijf te trekken. Als consumenten op dergelijke aanbiedingen ingaan en gelukkig zijn met hun keuze wordt dat gezien als beloning voor de keuze die hij of zij heeft gemaakt.  Die beloning kan op zijn beurt weer tot loyaal koopgedrag  leiden.

Niet voor niets dat belonen een van de belangrijkste marketingtools is.

Maak er gebruik van en scoor!

 

 

 

 

Wat traditionele retail en de horeca van elkaar kunnen leren

Wat traditionele retail en de horeca van elkaar kunnen leren

Gastvrijheid!

Winkeliers klagen al jaren steen en been over de verslechterde marktomstandigheden. Internet wordt wel als de grootste boosdoener genoemd, gevolgd door slechte economische omstandigheden, te hoge huurprijzen, te zware wet- en regelgeving en niet in de laatste plaats de moordende concurrentie van grootwinkelbedrijven en prijsdumpers.

Er rust zo op het eerste gezicht een zware last op de schouders van de retailer, maar klopt het allemaal wel of is een belangrijk stuk van die frustratie en de teloorgang  van de traditionele retail misschien wel te wijten aan de retailers zelf?

Waarmee onderscheidt de retailer zich bijvoorbeeld nog van z.g. pure players, bedrijven die alleen via webshops verkopen? Het assortiment, de prijs, de service, snelheid, leveringsvoorwaarden, gemak?

Niet echt.

Jarenlang hebben stenen winkeliers gouden tijden beleefd toen iedereen nog volop te besteden had. De pre crisis zullen we het maar noemen. E-commerce was toen nog niet volwassen en de invloed van mobile internet nog nauwelijks voelbaar. Maar de veranderingen zaten toen al in de lucht.

De bomen groeiden tot in de hemel, een winkeltje openen was toen nog kinderspel, waardoor er talloze nieuwe aanbieders van hetzelfde bijkwamen.

Aan het einde van de hoogtijdagen in de retail werd het echter steeds lastiger om de argeloze, maar kritischer consument naar de winkel te lokken en daalde de omzetten en marges met flinke stappen.

Lange tijd bepaalden gastvrijheid, kennis van zaken en servicebereidheid het verschil tussen de ene en de andere aanbieder. Verschil dat vooral door vakkundig personeel werd uitgedragen. Dat vakkundige personeel was weliswaar belangrijk, maar gelijker tijd ook een flinke kostenpost.

Om de marges en de winstgevendheid te handhaven werd door veel retailers de grootste blunder begaan die ze konden begaan. Het dure personeel moest plaats maken voor veelal jonger en minder ervaren krachten. Hiermee heeft de traditionele retail zichzelf uiteindelijk de das omgedaan.

De effecten zijn nu direct zichtbaar door de kaalslag in de binnensteden en de enorme groei van retail verkoop via internet.

Het wordt de hoogste tijd, dat wat er nog aan kleinhandelaren rest het gastheerschapswiel opnieuw uitvindt en de waarde van waardering voor de klant weer prioriteit geeft, zoals het in de horeca gebruikelijk is.

De horeca viert nu de hoogtijdagen die ooit de traditionele retail kende. Niet in de laatste plaats omdat ze beter in staat blijken te zijn om nieuwe verrassende concepts te bedenken en uit te rollen. De enige manier om aan het voortdurend veranderende consumentengedrag tegemoet te komen. Het grote gevaar dat, door toenemende concurrentie, ook de horeca kiest voor kostenverlaging door minder gekwalificeerd personeel in dienst te nemen ligt echter nadrukkelijk op de loer.

Vakmensen vervangen door vooral goedkoop en ondeskundig personeel dat graag een centje bijverdiend kan zoals blijkt uit de gevolgen bij de retail een gevaarlijke keuze te zijn. De gevolgen van een dergelijke maatregel kunnen ook horecaondernemers treffen als het enorme belang van gastvrijheid wordt onderschat.

Meer over gastvrijheid vind je hier: 

http://www.gastvrijheidsgilde.nl/

http://www.gastvrijheidinbedrijf.nl/gastvrijheid-is/

 

 

Facebook lonkt met QR codes naar offline winkels

Facebook lonkt met QR codes naar offline winkels

Netties.be meldt het volgende:

Heb je, als bakstenen winkel die niet online zaken doet, nut van Facebook? Je kan je producten bekendmaken, maar verder? Facebook wil bewijzen dat het echt wel zin heeft om met hete sociale netwerk te werken om klanten naar je zaak te krijgen. En het zijn QR codes die het moeten bewijzen.

Het blijkt namelijk dat Facebook al enkele maanden testen uitvoert met deze nieuwigheid, die per toeval ontdekt werd door TechCrunc. Dat had namelijk opgemerkt dat sommige bebruikers in de tab More van hun Facebook mobiele app, een melding “Rewards” zagen staan en contacteerde Facebook hierover.

Met die Rewards zou je bijvoorbeeld in een winkel een korting kunnen krijgen, enkel en alleen omdat je Facebook gebruiker bent. Facebook zou weer een nieuwe bron van inkomsten hebben, doordat bedrijven hun Rewards voortaan op Facebook zouden promoten.

In tegenstelling tot een code die de gebruiker zou moeten inscannen om de Reward op te strijken, zou elke gebruiker zijn eigen persoonlijke QR code krijgen die hij overal kan laten scannen – net als een klassieke getrouwheidskaart eigenlijk.

Gaat Facebook in de toekomst al die getrouwheidskaarten dan vervangen? Dat hangt er vanaf, vooral of de winkels en grootwarenhuizen mee in het programma stappen. En dat zal dan weer voor een groot deel afhangen van de hoeveelheid informatie die Facebook met de winkels delen zal. Momenteel krijgt jouw supermarkt jouw volledige aankoopgeschiedenis wanneer jij je klantenkaart aan de kassa toont. Het valt te betwijfelen of die supermarkt in het QR programma van Facebook stapt, als het niet minstens evenveel informatie over de klant in handen krijgt.

En zal de gewone gebruiker wel die informatie aan Facebook, dat al zoveel over hem weet, willen geven? WIj kennen alvast één persoon die op die vraag neen gaat antwoorden…

Meer bij TechCrunch.