0622525811 info@omnisense.nl
Quick Respons code helemaal terug

Quick Respons code helemaal terug

QUICK RESPONS HELEMAAL TERUG

Hoe dat komt?

Waarom de QR code voor u en uw interessegroepen van toegevoegde waarde is?

De QR code anno 2018 staat weer volop in de schijnwerpers en is de belangstelling voor informatievoorziening of marketing via de QR code op smartphones weer helemaal terug.

Wat ging er mis?

Door gebrek aan kennis, technische onvolkomenheden en ondoordachte inzet is de populariteit bij het publiek en de belangstelling voor de inzet van de QR code de laatste jaren afgenomen.

Boek

Mijn boek (2013) over hoe je een QR code succesvol kunt inzetten, heeft de teloorgang van dit verbindende marketing instrument tussen offline en online toen helaas niet kunnen verhinderen. De omstandigheden zijn ondertussen gelukkig enorm verbeterd.

Hoe komt dat?

De toegenomen interesse voor de QR code in Nederland en België komt vooral omdat:

  • Iedereen ondertussen wel weet wat een QR code is
  • De QR code, ondanks nieuwere technologieën, de wereldwijde standaard voor offline naar online (O>2<O) communicatie is geworden
  • Moderne Smartphones betere camera’s hebben
  • Scan apps nu sneller en gebruiksvriendelijker zijn
  • Iedereen tegenwoordig, jong en oud, een smartphone bezit en 24/24 online is
  • Dataverbindingen via wifi sneller/stabieler zijn en 4G 100% landelijke dekking
  • Databundels veel goedkoper zijn
  • Content sterk verbeterd is en afgestemd op smartphonegebruikers
  • Door mobiele betaal-en transactiemogelijkheden via QR codes het vertrouwen in de veiligheid van QR codes is toegenomen
  • Noodzaak van links naar mobiel geoptimaliseerde websites is doorgedrongen
  • Nieuwe functionaliteiten zoals fondsenwerving via QR codes zijn toegevoegd
  • Smartphones nu standaard met ingebouwde scan-apps worden geleverd
  • Kennis van QR code toepassing bij content providers is toegenomen
  • Gerenommeerde bedrijven en organisaties de QR code uitverkoren hebben en inzetten voor van offline naar online communicatie.
Redenen te over zo gezegd om het herstelde vertrouwen in de QR code te verklaren. Redenen genoeg waarom u de QR code een nieuwe kans zou moeten geven.

En redenen ook waarom ik het plan heb opgevat een nieuwe versie van mijn boek over QR code toepassing te schrijven.

In het nieuwe boek ga ik opnieuw uitvoerig in op de technische details, de mogelijkheden en onmogelijkheden. Maar vooral ook met cases aantonen dat informatievoorziening of marketing  via QR codes een waardevolle aanvulling is binnen de marketing-communicatiestrategie.

Waarom QR codes?

LinkedIn nu ook met QR code

LinkedIn nu ook met QR code

Nu biedt ook LinkedIn QR code functionaliteit

Ideaal om via je smartphone of tablet bij vergaderingen, beurzen, workshops, seminars en dergelijke snel je LinkedIn profiel te delen met anderen.

LinkedIn QR code

 

Met deze nieuwe functie schaart LinkedIn zich in het rijtje van alle andere sociale media die de kracht van de QR code hebben (her)ontdekt.

Is het je niet opgevallen dat de QR code weer op steeds meer plaatsen te zien is?

Zo gek is dat eigenlijk niet als je bedenkt wat er allemaal mee kan.

Nieuwsgierig hoe je voor jouw onderneming de QR code behalve voor LinkedIn kunt toepassen?

Waardoor is het te verklaren dat zo veel retailers zo onzichtbaar zijn geworden op gedrukte media?

Waardoor is het te verklaren dat zo veel retailers zo onzichtbaar zijn geworden op gedrukte media?

Waarom moet marketing van zelfstandige retailers ook via gedrukte media?

Behalve van supermarktketens, grootwinkelbedrijven, autofabrikanten en discounters zie je nauwelijks nog gedrukte reclame-uitingen of marketingacties  van zelfstandige retailers. Niet zichtbaar zijn op papier kan echter kostbaarder zijn dan je zou verwachten.

Waardoor is het te verklaren dat zo veel retailers zo onzichtbaar zijn geworden op gedrukte media?

De crisis is al een tijd achter de rug en spenderen consumenten weer meer. Toch blijft het ijzingwekkend stil en zie je nog nauwelijks reclame-uitingen van zelfstandige retailers op klassieke media.

Crises

De crises heeft er natuurlijk flink ingehakt en heeft veel ondernemers doen besluiten de marketingactiviteiten via gedrukte media een stuk terug te schroeven. Dat is in die groep altijd al zo geweest en ook nu het geval. Van de draad weer oppakken nu het economisch weer voor de wind gaat en de mogelijkheden van ouderwets adverteren in gedrukte media is vooralsnog geen sprake.

Een groot gedeelte van de publiciteitsinspanningen op papier zijn op grote schaal verschoven naar het ogenschijnlijk veel goedkopere internet. Dat kan je eenvoudig vaststellen.

Snoeien

Op kosten besparen, als de omzetten teruglopen is natuurlijk begrijpelijk. Er moeten ten slotte  keuzes worden gemaakt om de business aan de praat te houden. Snoeien op publiciteit is dus niet nieuw, maar waarom haalt men dan, nu het weer beter lijkt te gaan, de marketingactiviteiten op of in gedrukte media dan niet aan?

Drukwerk is in de ban gedaan.

Daarvoor zijn een aantal oorzaken te benoemen. Drukwerk is duurder en ingewikkeld om te produceren en te verspreiden. Eenmaal geproduceerd is drukwerk niet aan te passen en het tussentijdse resultaat niet te beïnvloeden. Drukwerk gaat bovendien veel korter mee dan publicaties op het internet die, eenmaal geplaatst, er altijd op blijven staan.

Digitaal is wat de klok slaat.

De afgelopen jaren zijn vooral sociale media in zwang gekomen en heeft mobiel internet de verhuizing van internetgebruik via smartphones en tablets veel van de informatievoorziening via papieren media teruggedrongen. Dat betekent ook dat de meeste informatieleveranciers hun informatieaanbod naar internet heeft verplaatst. Op zich een logische keuze, maar om binnen dat gigantische informatieaanbod op internet ook een opvallende plek in te nemen, zodat je met je informatie ook gevonden wordt is een totaal ander verhaal.

Informatie op internet zetten is een fluitje van een cent wordt vaak nog gedacht. Op zich is dat ook zo, maar de kwaliteit, de kwantiteit en door zoekmachines gevonden worden is iets anders.

Marketing via internet vraagt tegenwoordig om een heel andere, meer professionele aanpak als je ook zichtbaar wilt zijn voor het publiek dat je graag wilt bereiken.Via sociale netwerken lukt dat vrij aardig, maar vraagt ook, als je het goed wilt doen, tijd, aandacht en know how. Elk digitaal sociaal kanaal vereist bovendien andere input.

Zo gek nog niet

Klassieke media zijn daarom zo gek nog niet, omdat je daarmee opnieuw kunt opvallen. Naast de sterk afgenomen plaatsingskosten is de ruimte voor het plaatsen van advertenties alleen maar groter geworden en hoef je nog nauwelijks de competitie aan met andere adverteerders. Het effectieve bereik van een advertentie in een krant, blad of ander periodiek is daardoor veel groter dan voorheen.

Kosten

Ja, internet is als distributiekanaal op zich nog relatief goedkoop, maar het wordt steeds duurder. (Denk hierbij maar eens aan de kostenstijging voor Facebook ads de afgelopen 2 jaar.) Het gaat pas echt geld kosten als je een premium spot in de rangorde van de zoekresultaten wilt bereiken. Zoals hiervoor al gezegd zal daarvoor veel meer gedaan en betaald moeten worden. Niet alleen door te adverteren via Google Adwords bijvoorbeeld, maar ook omdat je moet zorgen voor een perfecte-, aantrekkelijke en vooral ook voor speciaal voor het web geschreven tekst, visualisatie en navigatiemogelijkheden.

Misvatting

Anders dan over het algemeen wordt gedacht zijn de kosten voor het ontwikkelen en distribueren van drukwerk (o.a. door digitalisering ) enorm gedaald, waardoor de keuze voor print nog gemakkelijker en aantrekkelijker is geworden.

Mix

Half werk bestaat dus niet in moderne marketing. Niet op gedrukte materialen en ook niet met publicaties op internet. Een weloverwogen en in overeenstemming met elkaar zijnde mix van digitale en fysieke media is daarom aan te bevelen als je het beste van beide werelden wilt benutten.

Mixed media

Multi channel is al een stap in de goede richting, maar de combinatie van digitale en printmedia wordt pas echt effectief als die twee ook fysiek aan elkaar worden verbonden door verbindende media zoals QR codes, Augmented Reality of NFC tags. Door die combinatie ontstaat een krachtig en veelzijdig marketing-communicatie-vehikel.

Voor-en nadelen

Beide mediatypen hebben zoals we gezien hebben voor- en nadelen. Niets doen of half is geen optie. Hoe dan ook, met print, digitaal in een evenwichtige mix van die twee scoor je gegarandeerd het beste. O2O (offline naar online v.v.) marketing noemen we dat.

Waarom zou je omzet verspelen en de kansen van print NIET benutten?

Herken je dit?

Wil je ontdekken hoe O>2<O ook voor jouw bedrijf kan werken? Hoe je online en offline marketing beter en effectiever op elkaar afstemt?

Wacht niet langer, neem contact met ons op en laat ons bekijken wat er beter kan!

Het kan altijd beter!

Als je maar lang genoeg zoekt vind je wel iets. Dat doen wij niet. Wij adviseren in uw belang. Dat gaat vóór alles!

Eérste indruk, éérste kans

Eérste indruk, éérste kans

Ook al wordt het vaak ontkend; mensen beoordelen mensen éérst op hun uiterlijk.

Onbewust en in een split second beoordelen we mensen, maken een profiel aan en hebben er een mening over. Dat gebeurt gewoon, of je dat wil of niet. Het eerste wat gezien en beoordeeld wordt is het gezicht en de ogen in het bijzonder. Het geeft een eerste indruk over wat en wie je bent. Of je toegankelijk bent of niet. Vriendelijk of streng. Zachtaardig of hard. Knap of lelijk, etc.

Ken je dat?

Dat je er met je éérste indruk niet bent en er volkomen naast kunt zitten herken je misschien ook wel. Een banaan waarover je flink kunt uitglijden.

Pas na verloop van tijd wordt de oppervlakkige eerste indruk aangescherpt en krijgt je mening over iemand zijn uiteindelijke vorm en inhoud. Dan worden referenties waardevol om een versnelling in vertrouwen te ontwikkelen. 

Referenties kun je niet afdwingen. Referenties moet je verdienen

In de loop van jaren heb ik vele spontane referenties mogen ontvangen en daar ben ik blij mee. Schouderklopjes voor goed gedrag zogezegd en een aanmoediging om op de ingeslagen weg door te gaan. 

Trots

Bijna met een blos op de wangen, maar met gepaste trots laat ik je hieronder de referentie lezen van Ton Schijvenaars/voormalig raadslid/Business Consultant Cap Gemini.

Frans Hendrikx: creatief, praktisch en inspirerend!

Frans heb ik leren kennen als betrokken ondernemer bij gesprekken met mij als raadslid over de toekomst van de binnenstad van Roosendaal. Ik heb die gesprekken ervaren als inspirerend om de volgende redenen t.w.:

Inspirerend als ondernemer omdat Frans kennis van zaken heeft. Hij verdiept zich altijd terdege in de materie, heeft de feiten op een rij en weet helder te verwoorden wat zijn visie is. Hij durft te dromen en blijft met zijn voeten in de modder staan.

Inspirerend als inwoner omdat Frans echt het beste met de stad voor heeft. Hij kent Roosendaal en de Roosendalers van binnen en van buiten waarbij hij precies de kracht en ook de verbeterpunten ziet.

Inspirerend als fluisteraar omdat Frans altijd blijft observeren, nadenken en constant werken aan nog betere concepten en oplossingen. Hij blijft altijd denken hoe het leven nog beter en mooier kan waarbij hij zachtjes en doordringend blijft beïnvloeden.

Inspirerend als Frans omdat hij zo’n mens is die er gewoon is en doet wat nodig is. Hij is zo’n persoon die blijft vragen en heel lang wacht met het vormen van een zeer genuanceerde opvatting die vervolgens staan als een huis.

Frans en ik kennen elkaar ruim 7 jaar. Het bijzondere is dat Frans en ik elkaar al vele jaren eerder onbewust en onbekend sterk hebben beïnvloed. Zowel Frans en ik zijn altijd betrokken geweest bij innovatieve ontwikkelingen in de regio. Hij en ik hadden toen al een onbewuste band.

Ik raak elke dag opnieuw door Frans geïnspireerd en ben hem daar dankbaar voor.

Iedere ondernemer, iedere bestuurder en ieder mens kan door Frans worden gestimuleerd om creatiever en praktischer te worden. En dat begint met een plezierig en stimulerend gesprekje.

Ton Schijvenaars, 0653191392, schijvenaars@home.nl www.tonschijvenaars.nl
Roosendaal, 8 maart 2018

Waarom een personal marketing coach je sneller vooruit brengt

Waarom een personal marketing coach je sneller vooruit brengt

Een Personal Coach of Marketeer?

Hoe een personal marketing coach of -marketeer versnelling brengt in je business.

Je kunt je van alles voorstellen bij coaching en training. We hebben immers allemaal wel meer of minder scholen bezocht of opleidingen gevolgd.
Wat je ook doet of wilt gaan doen: Aan leren komt nooit een eind. Zeker als je vooruit wilt in het leven of je dat doet voor jezelf of voor je bedrijf, om zelfontwikkeling kom je niet heen.

Duizelingwekkend aanbod

Er zijn duizenden manieren om aan kennis en vaardigheden te komen.

  • Maar wat en wie past bij jou?
  • Wat sluit het beste aan bij jouw persoonlijkheid,
  • Wat sluit aan bij je passie en ambitie?
  • Wat wil je bereiken en wat heb je ervoor over?
  • Wat zijn je beperkingen en
  • Waar ben je goed in?

Persoonlijke afwegingen

Vragen en antwoorden die moeten aansluiten bij het aanbod van de vele mogelijkheden. Zonder meer instappen in iets waarvan je denkt dat het wel leuk en haalbaar is geeft geen enkele garantie op vooruitgang of succes. Ergo, de kans is groot dat, als je niet de juiste persoonlijke afwegingen maakt, je na het volgen van een willekeurige cursus of opleidingstraject, er achter komt dat je van de lesstof niets hebt overgehouden behalve teleurstelling.

Nutteloos

Zelf studeer ik al jaren en ben nog steeds bezig om mijn kennis en vaardigheden uit te breiden. Door de jaren heen heb ik vele cursussen gevolgd, maar moet toegeven dat een aantal van die cursussen zinloos waren en mij geen steek verder hebben gebracht.

De belangrijkste redenen waardoor de moeite, tijd en het geïnvesteerde lesgeld uiteindelijk niets opleverde:

  • Ik ze moest volgen
  • Het onderwerp me niet aansprak
  • Te theoretisch
  • De lesmethode niet beviel
  • Ik het in mijn uppie moest doen
  • Het lesprogramma te lang duurde
  • De leraar of docent vakinhoudelijk wel ok was, maar de lesstof niet kon overbrengen

Een goede voorbereiding het halve werk

Als je wilt voorkomen dat een cursus of opleiding niet brengt wat je ervan had verwacht, zorg er dan voor dat je precies weet wat je doelstellingen zijn en wat je daar tegenover wilt stellen. Niets komt immers voor niets.

Training & Coaching

Wat bij een opleiding of cursus dikwijls te weinig aandacht krijgt is training. In de praktijk brengen van het geleerde. Het inbeitelen en herhalen van de opgestoken kennis of vaardigheden. Gebeurt dat niet, dan is de kans groot dat de het geleerde verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Coaching

Coaching helpt om de bestaande kennis en vaardigheden weer boven water te halen, te maximaliseren en aan te vullen.

Valkuil

Je onderneming draait goed. Maar je bent het zat om steeds weer nieuwe kennis op te doen om je marketing up-to-date te houden. Het gaat immers goed zoals het gaat. De grootste valkuil waarin je kunt trappen, want stilstaan is achteruit lopen. Schakel in dat geval gewoon een specialist in die de vervelende klusjes uit handen neemt, zodat je jezelf kunt concentreren op de dingen die je graag doet en waar je goed bent. Zie je dat wel zitten bekijk dan ons Personal Marketeer programma.

Snel leren

Wil je wel bijblijven op online marketing en communicatiegebied, laat je dan bijstaan door een coach die beschikt over de verse kennis en de laatste nieuwigheden. Kijk dan eens naar ons Personal Coach programma, voor snelheid, gemak en comfort.

Topondernemers gebruiken QR code

Topondernemers gebruiken QR code

Dit artikel werd eerder geplaatst in Marketingfacts op 06-12-2017

De ontwikkelingen in Zuidoost Azië en met name China zijn voor mij aanleiding geweest nader onderzoek te doen naar de ontwikkelingen van de QR code. Daarnaast heeft het me geholpen actueel materiaal te vinden voor mijn nieuwe boek over hoe je QR codes het beste kunt inzetten voor marketingdoeleinden.

Het tweede leven van qr-codes

Waarom IKEA, Apple, Schiphol, Samsung, PLUS Supermarkten en vele andere van de qr-code een must-have in hun marketingstrategie maken

Misschien is het je ontgaan, maar de qr-code is terug. Niet zomaar, maar op het hoogste niveau. Dat is waarschijnlijk te danken aan het enorme succes van de qr-code in China, dat de ogen van topondernemingen heeft heropend. Partijen als IKEA, Apple, Schiphol, Samsung, PLUS Supermarkten laten zien welke kansen er liggen.

Door het ontbreken van een standaard qr-code-sca app in smartphones, slechte camera’s, trage verbindingen en niet voor mobiel geoptimaliseerde websites werden de hooggespannen verwachtingen van de qr-code van een aantal jaren geleden al snel in de kiem gesmoord. Daar kwam nog bij dat in veel gevallen de content na het scannen van een qr-code totaal niet beantwoordde aan de verwachtingen van de consument. Het gevolg: consumenten haakten af en marketeers verloren de qr-code als marketinginstrument vroegtijdig uit het oog.

Een van de meeste door marketeers genoemde redenen om verder af te zien van qr-codes in marketing was wel dat er éérst een aparte qr-code-lezerapp gedownload en geïnstalleerd moest worden voordat je een qr-code kon ontcijferen. Een terecht bezwaar, waarvan ze in China geen last hadden.

De Chinese smartphonegebruiker hoeft namelijk geen aparte qr-code-scan app te downloaden; de scanfunctionaliteit wordt daar softwarematig al meegeleverd in de standaardapplicaties. Het probleem van het downloaden en installeren van een aparte scan app heeft zich in China dus niet voorgedaan.

Het heeft even geduurd voordat ook Apple en Samsung het nut van een eigen in-app qr-scanner inzagen, maar sinds kort kun je met de nieuwe toestellen ook qr-codes scannen met behulp van de camera-applicaties. Zo introduceerde Apple die mogelijkheid in het nieuwe iOS 11.

QR-codes scannen in iOS 11

China

Het succes van de qr-code in landen als China is vooral te verklaren door de algehele adoptie van ‘super-apps’ van grote online partijen als Alipay (Alibaba) en Wechat (Tencent). Door hun eigen apps uit te rusten met qr-code-scanfunctionaliteit, onder meer voor het verrichten van mobiele betalingen, werden ze onafhankelijk van de telefoonfabrikanten en externe aanbieders van qr-code-scanapps.

Hoe Alipay zich heeft ontwikkeld tot ‘super-app’

Zo is de mobiele betaaldienst Alipay sterk gerelateerd aan e-commerceaankopen op Alibaba’s Tmall en Taobao. Aankopen die tegenwoordig grotendeels via de mobiele telefoon worden gedaan, terwijl WeChat vaker gebruikt lijkt te worden voor de kleine betalingen in het dagelijkse leven.

In China is de qr-code overal

Bijna een derde van het Chinese betalingsverkeer verloopt via qr-codes. Volgens Shen Wei, onderdirecteur van een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in qr-codes, zou er alleen in China al voor 1,65 biljoen dollar aan transacties via qr-codes verlopen. (bron: CNN tech)

Betalen met het scannen van qr-codes is in China dus helemaal ingeburgerd; het is snel en gemakkelijk en verkopers hebben niet per se dure point of sale-systemen nodig, want ze kunnen betalingen direct ontvangen via een qr-code op hun eigen smartphone.

China vs. de wereld

Door het ontbreken van overheersende spelers in Europa en de VS, zoals Alipay en Wechat in China, zijn er twee verschillende markten voor mobile ontstaan. Aan de ene kant de Europese markt, waar talloze verschillende apps door even zoveel aanbieders aangeboden en gedownload worden, en aan de andere de Aziatische markt, die wordt beheerst door enkele aanbieders van multifunctionele apps.

Voorlopig is het gebruik en de inzet van qr-codes in Europa de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven, maar in geen enkel opzicht te vergelijken met het nog steeds toenemende gebruik in China en andere landen in Zuidoost-Azië.

Recente data laten zien dat het gebruik van qr-codes ook in de VS is toegenomen. 34 procent van de smartphonegebruikers in de VS hebben een qr-code gescand en 46 procent van de tableteigenaren. (bron: ExactTarget). De verwachting is dat deze aantallen de komende 12 maanden nog scherp zullen stijgen. (Misschien is dit wel de reden voor Apple en Samsung geweest om de qr-code-scanner te incorporeren in de nieuwe toestellen.)

Nieuwe toepassingen

Buiten Nederland gaat het dus hard, terwijl hier nog vaak wordt gevraagd: wat kun je eigenlijk met qr-codes? De meest opvallende nieuwe use cases van de inzet en het gebruik van qr-codes zijn te zien bij de betaalsystemen van de banken en een aantal grote retailers. Ook qr-codes op de leen-/huurfietsen in de grote steden zijn een mooi (Chinees) voorbeeld voor de manier waarop qr-codefuncties als betalen, ontgrendelen en afmelden via één app met elkaar worden verbonden.

Hoe het Singaporese ‘bike sharing’-bedrijf oBike qr-codes gebruikt

Preventie van misbruik

Een ander opvallend voorbeeld is het initiatief van startup Gutstickets om qr-codes te gebruiken ter voorkoming van zwarte handel met tickets voor evenementen. Het Italiaanse denimlabel Diesel gaat – net als andere topmerken als Lanvin, Chiopard en Versace – de strijd aan tegen namaakproducten door qr-codes te gebruiken om de authenticiteit van hun merkproducten te verifiëren.

Met behulp van een qr-code in-of uitchecken is niet nieuw – denk aan de boardingpas van KLM of de e-ticket van de NS. Opmerkelijk is wel dat nu ook andere grote spelers de qr-code herontdekt lijken te hebben voor meerdere toepassingen.

Wachtrijen

IKEA, een van de grootste offline retailers ter wereld, zet vol in op qr-codes. Momenteel wordt er in Frankrijk getest met een mobiel check-out systeem met behulp van qr-codes. Dit systeem moet de wachtrij en het gehannes met afrekenen aan de kassa verminderen. IKEA beoogt hiermee de winkelbeleving en het gemak voor de klant te vergroten.

Ook de Efteling en Disneyland zijn op zoek naar een verbeterde klantervaring door bezoekers aan het park in staat te stellen vooraf te reserveren voor populaire attracties. En Schiphol wil de doorstroming van passagiers verbeteren, waarbij reizigers een tijd-‘slot’ kunnen boeken om na het inchecken sneller door de security te gaan. Allemaal door gebruik te maken van qr-codes.

Loyalty

Supermarktketen PLUS Retail breidt na een succesvolle pilot van ‘digitaal sparen’ haar loyaliteitsstrategie uit met de mogelijkheid digitale zegels te sparen via de PLUS-app. Hiermee wordt sparen voor klanten nog makkelijker.

Het loyaliteitsprogramma van Piggy geeft iedere deelnemer een persoonlijke qr-code die bij een aankoop spaarpunten oplevert van deelnemende winkeliers. Het systeem bestaat al langer en laat zien dat de qr-code een gewaardeerde plek bij consumenten kan krijgen. Piggy is in meer dan 150 winkelgebieden in Nederland actief en werkt samen met meer dan 600 winkels en 300.000 consumenten.

Hoe WeChat in het dagelijks leven past

Scepsis

Nu de banken in Nederland – onder aanvoering van iDEAL en net als PayPal en Bitcoin overigens – de qr-code hebben omarmd als (veilig) onderdeel van het mobiele betalingen-/transactieverkeer, wordt naar verwachting ook de ontstane scepsis voor de code bij de consument verder teruggedrongen. En behalve de banken en payment providers zijn ook sociale netwerken als Facebook, Twitter, Spotify en Snapchat ondertussen druk in de weer om qr-codegebruik te stimuleren.

Met dat toegenomen vertrouwen bij de consument en de goede voorbeelden uit China en Zuidoost-Azië ontstaat ook hier naar verwachting weer meer ruimte voor creativiteit bij marketeers om de mogelijkheden van de qr-code te grijpen.

De belangrijkste succesfactor bij de inzet van qr-codes is natuurlijk dat ze waardevolle in-app-content en -functionaliteiten leveren waarvan de mobiele consument direct het voordeel ervaart en blij wordt. Daar ligt de grootste uitdaging.

Klaar

De kinderziektes zijn dus weggewerkt. De techniek is er klaar voor. Het is nu aan tech- en internetbedrijven en de appontwikkelaars van grote e-commercebedrijven om de valse start met de qr-code te vergeten. Om mobiele consumenten via o.a. qr-codes te geven waaraan behoefte is: snelle respons, relevante informatie, eenvoudige functionaliteit en in-app mobiele transactiemogelijkheden. Kortom: toegevoegde waarde.

Ook in Europa zullen grote spelers als IKEA, bol.com of Amazon nodig zijn. Van spelers die van de Chinese super-apps van Alibaba en TenCent hebben geleerd en daarmee hun voordeel willen doen. Dan zal de qr-code uiteindelijk ook hier de publieke waardering krijgen die het verdient.

Daarom hebben IKEA, Apple, Schiphol, Samsung, PLUS Supermarkten en vele andere van de qr-code een must-have in hun marketingstrategie gemaakt.

Wie volgt?

Podcast: Nieuwe Marketingtool?

Podcast: Nieuwe Marketingtool?

Nieuwe loot aan de Marketingboom

Met de digitale podcast is het opnameprobleem van oudere geluidsdragers als het cassettebandje en de CD opgelost en de distributiemogelijkheden eenvoudig en groot.

Dat maakt de podcast tot een interessant (nieuw) communicatiemiddel waar (ook zakelijk) steeds meer gebruik van wordt gemaakt.

Grootste Voordeel

Het grootste voordeel van een podcast ten opzichte van video is wel dat je een opname op elk gewenst moment en niet afgeleid door beeld, waar dan ook kunt beluisteren. De impact kan daardoor belangrijk groter zijn en beter beklijven dan video.

Toepassingsgebieden

Eigenlijk zijn er geen beperkingingen aan de onderwerpen en toepassingen die met podcasting gerealiseerd kunnen worden.
We noemen het interview, maar ook reis-of boekverslagen, bedrijfspresentaties, productuitleg, trainingen, cursussen of persoonlijke notities bij artikelen. Giet een training of cursus in een serie en je hebt een kansrijke business. Gebruik je fantasie en je bedenkt wel wat.

Geringe middelen

Het is mogelijk om in korte tijd en met geringe middelen jezelf of je onderneming via een podcast te presenteren voor een miljoenenpubliek. Meer dan wat software, een goede microfoon en een internetverbinding heb je technisch gezien niet nodig.

Structuur

Ondanks die technische voordelen en het gemak waarmee het kan worden gedaan, zal ook het succes van een podcast vooral afhangen van de kwaliteit van de content. Het succes van Podcasting hangt ook af van creativiteit, de structuur van het verhaal en het onderwerp.

Interview

Daar kwam ik laatst ook zelf achter bij een interview door Klemtoon Media over mijn marketing communicatie activiteiten door de jaren heen. Het was vooral de professionaliteit van de interviewer Kitty Joachems die me over een zekere drempel heen hielp en er zo voor zorgde dat er uiteindelijk een leuk verhaal uitkwam.

Klemtoon Podcast

Klik op het plaatje en beluister het interview

De kern van mijn verhaal in de podcast van Klemtoon Media:

”Het grootste verschil tussen ooit en nu is dat je met 1 boodschap een veel groter bereik hebt. En je kunt die boodschap op meerdere kanalen kwijt”, zegt Frans Hendrikx van Omnisense in onze podcast. En juist dat maakt het ontzettend moeilijk voor ondernemers. Want hoe zoek je uit welk kanaal bij jou, bij jouw bedrijf en bij jouw boodschap past?

Ervaring

Natuurlijk had het interview met meer oefening en voorbereiding een stuk beter gekund (ik had er vooraf namelijk niets aan gedaan). Hoe dan ook, die eerste kennismaking met een podcast interview was een hele ervaring. Een ervaring die ik eigenlijk iedereen wel wil aanraden. Zeker om te ontdekken wat podcasting is en wat het zakelijk voor je kan doen.

Hoe start je een eigen podcast?

Potcasting is een marketing middel dat snel aan populariteit wint. Zo wenden veel bloggers zich steeds meer tot radio of video uitzendingen via het internet om hun boodschap bij het publiek te krijgen. De grote kracht van podcast marketing is dat podcasts automatisch geleverd worden bij de geïnteresseerden. Bij interesse in een bepaald onderwerp kan een abonnement worden genomen. De kosten van een eigen podcast maken zijn bovendien zo laag, dat het voor iedereen te doen is.

De voorbereiding

Voor het starten van een eigen podcast moet je natuurlijk eerst het doel van de podcast vaststellen (wat wil je ermee bereiken en bij wie). Vervolgens ga je een onderwerp bedenken en vaststellen wat de structuur van het verhaal wordt.

Technische voorbereiding

Er zijn voordelige podcast startpakketten op de markt. Een goede microfoon en opnamesoftware zijn noodzakelijk voor het maken van een podcast. Een mixer is optioneel maar wel noodzakelijk als je meerdere microfoons gebruikt.

Podcast Software

In podcast software Er is een ruime keuze aan podcast software beschikbaar. De frequentie en de intentie zijn bepalend voor welke software je kiest. Een gratis pakket van Audacity kan zeker als je start prima voldoen. Later kun je altijd nog beslissen of je duurdere software wilt aanschaffen.

Een Podcast Maken

Als de opnames klaar zijn kun je de MP3 bestanden opslaan. Let erop dat je voor een praatsessie kiest voor een bitrate van 128kbps. Dat is meestal voldoende. Ga je voor een podcast waarbij ook met muziek wordt gewerkt dan moet je een bitrate van minimaal 192kbps kiezen. Geef een goede begrijpelijke naam aan het bestand zodat het door de luisteraar goed te vinden is.

Publiceren

De meest eenvoudige weg is je podcast een-op-een te versturen naar de geïnteresseerden. Natuurlijk kun je het ook in/bijsluiten in een nieuwsbrief of mailinglijst. Ook als onderdeel van je website kan de podcast een persoonlijke aanvulling op de content zijn.

Promotie

Als je niet bekent maakt dat er een podcast beschikbaar is, zal je ook niet gehoord worden! Zorg er dus voor dat je je publiek laat weten waar, wanneer en hoe je bericht beluisterd kan worden.

Tot slot

Podcasting kan beschouwd worden als een nieuwe interessante loot aan de marketing communicatie boom.

Wil je een podcast laten maken of veel meer weten over hoe je podcasting voor jouw business kunt inzetten of een betere uitleg over de technische ins en outs? Neem dan contact op met onze Pro Partner Klemtoon Media. Dat zijn onder meer dé experts als het om podcasting gaat.

 

Apple kiest uiteindelijk voor QR code scanner app

Apple kiest uiteindelijk voor QR code scanner app

Waarom Apple uiteindelijk toch voor een QR code scanner app kiest in de nieuwe IPhone

In 2007 kwam Apple Inc. voor het eerst met de IPhone.  Het werd een grote hit doordat het grote touchscreen met de vinger kon worden gebruikt in plaats van met een toetsenbord of stilus. Na het succes van de iPhone werd in 2008 de eerste telefoon met het Android-besturingssysteem geïntroduceerd.

Apple is als bedenker van de hedendaagse smartphone er uiteindelijk achter gekomen dat de QR code toch meer gebruikt wordt dan men jarenlang dacht. Vooral in Azië, met koploper China, India en Japan is het gebruik van QR codes enorm en neemt het aantal scans in Europa weer dagelijks toe.

Ondanks alle twijfels over het nut en de toekomst van de QR code blijken er nu toch genoeg redenen voor deze smartphonegigant te zijn om (nu ruim 10 jaar later) alsnog standaard een QR code scanner app in hun nieuwste smartphones te zetten. Ook Samsung en andere fabrikanten  hebben inmiddels een standaard QR code scanner app in hun standaard app pakket geïmplementeerd.

Het heeft dus jaren geduurd voordat de makers van smartphones erachter kwamen dat ze een eigen QR code scanner in hun apparaten beschikbaar moesten maken om aan de vraag te voldoen.

Dat zegt iets over twijfels bij de fabrikanten van smartphones, maar ook over de robuustheid van de QR code als multifunctionele smartphone tool. Ondanks alle scepsis van marketeers in de afgelopen jaren ziet het, door het toenemende gebruik, ernaar uit dat de QR code uiteindelijk toch de waardering krijgt die het zwart/wit geblokte vierkantje verdient.

De QR code is duidelijk weer aan een opmars bezig. Ook de wereldleiders als Apple en Samsung hebben dat ingezien. Maar wat doe jij? Blijf je halsstarrig volhouden dat de QR code geen toegevoegde waarde heeft of wil je ontdekken wat je door een gerichte promotiecampagne of een andere toepassing met QR codes kunt bereiken?

Nog geen QR code scanner app? Download hier de snelste scanner app ter wereld (van Denso Wave, de uitvinder van de QR code)

 

Waarom Interactieve Elementen in Video Beeldbepalend zijn

Waarom Interactieve Elementen in Video Beeldbepalend zijn

Steeds meer interactieve video in media

Dat is je vast niet ontgaan.

Video is er voor allerlei toepassingen (zoals in de trailer hieronder). Maar wat doe je als je video zelf zakelijk wil inzetten? Om je een idee te geven wat de mogelijkheden zijn van video en wat de toegevoegde waarde is van interactieve elementen in een video vind je hieronder een speciaal artikel. 

In dit artikel besteden we vooral aandacht aan de grote kracht van interactieve video.

Tal van mogelijkheden

Iedereen kan tegenwoordig zelf een videootje maken en distribueren. Dat lijkt op zich eenvoudig, want op elke smartphone zit wel een mogelijkheid om een video te maken en deze te delen op sociale media. Een kind kan bij wijze van spreken de was doen, en dat gebeurt ook. Natuurlijk hangt de keuze van zelf doen of het laten maken door een videoprofessional volledig af van wat je jezelf ten doel stelt, wat je met de video wilt bereiken.

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Een gevleugeld begrip, dat voor afbeeldingen geldt, maar zeker ook voor videobeelden. Bedenk daarbij dat zowel consumenten al zakelijke kijkers steeds meer verwend zijn geraakt en steeds hogere eisen stellen aan de kwaliteit van een videoproductie. Het kan het verschil maken tussen winst of verlies. Niet zo gek dus dat je bij voorkeur het videoproductieproces over laat aan een vakman of -vrouw. Erik Denekamp van Videoadvertentie.nl is zo’n vakman die zich vooral heeft gespecialiseerd in interactieve videoproducties. Een nog jonge tak aan de boom van het veelzijdige videolandschap.

Studie

Een studie van Demand Metrics (2015) toont aan dat maar liefst 68 procent van de marketeers denkt dat interactieve video in de toekomst veel belangrijker zal worden. Twintig procent is er al mee aan de slag en iets meer dan een kwart is van plan om ermee aan de slag te gaan

Een van de redenen voor Erik om juist voor interactieve video te kiezen heeft alles te maken met het feit dat Youtube is gestopt met YouTube Annotations, waardoor bezoekers nu alleen de mogelijkheid hebben om de video’s te bekijken en niet meer door kunnen linken naar gerelateerde boodschappen, aanbiedingen of andere informatie op internet. In het artikel hieronder legt hij uit wat een interactieve video is en wat het voor je onderneming kan doen.

Passieve- vs Interactieve video

Als je voor een hoop geld een bedrijfsvideo hebt laten maken, wil je er natuurlijk het optimale resultaat mee behalen. Je wil dan ook graag dat je kijkers actie ondernemen na het kijken van de video-aanbieding.

Door interactiviteit aan je beeldmateriaal toe te voegen, zorg je ervoor dat kijkers wél worden getriggerd en actie kunnen ondernemen in plaats van slechts passief een video te bekijken. Interactiviteit verhoogt de ROI enorm.

Wat is interactieve video?

Onder interactieve video verstaan we het toevoegen van interactieve elementen, zoals knoppen, links, QR codes, buttons en/of formulieren tijdens of na een video. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen interactie binnen de video en interactie die linkt naar een externe bron. Interactie toevoegen aan een video zorgt vooral voor meer betrokkenheid en een hogere conversie. De interactieve elementen worden door ons bovenop een bestaande of nieuwe video geplaatst en geprogrammeerd naar een bepaalde interactie.

Waarom interactieve video?

Interactieve video biedt vooral meerwaarde aan de consument omdat er direct keuzen uit verschillende opties gemaakt kunnen worden. Meer informatie bekijken, of informatie aanvragen, doorschakelen naar een webshop of nadere uitleg krijgen over productspecificaties enz. Wat nu nog vaak gebeurt, is dat bedrijven een video laten ontwikkelen, deze op YouTube zetten en vervolgens vanaf YouTube embedden op hun website.
Als je YouTube gebruikt voor een video op je bedrijfswebsite, kost je dat gewoon (indirect) een hoop geld!
YouTube doet er namelijk alles aan om geld te verdienen aan advertenties door kijkers naar het videoplatform te verleiden. YouTube is dus vooral erg waardevol voor SEO en voor de zichtbaarheid op het kanaal zelf, maar niet als videospeler voor zakelijk gebruik.

Videoplayer

De videoplayer van Videoadvertentie.nl is compleet aan te passen aan de huisstijl van elk bedrijf, inclusief de mogelijkheden om extra informatie (credits) onder de videoplayer te plaatsen, hoofdstukken te genereren, elke video te laten beginnen met een bedrijfslogo en social media toe te voegen.

Interactief laten maken van je (bestaande) video’s

Laat je goed adviseren en zorg ervoor dat je per video niet meer dan drie interactieve elementen laat toevoegen. De meest gebruikte interactieve elementen zijn o.a.:

  • extern linken van buttons naar de eigen site of social media kanalen
  • oproepen van een CTA (Call‐to‐Action) in de video zodat de kijker direct haar gegevens kan invullen en de beheerder van de video via mail vervolgens contact kan opnemen.
  • tonen van extra (selfmade) video’s, fotopresentaties of HTML pagina’s.
  • een Menu in de video te plaatsen waarin kijkers direct naar het voor hen interessante deel van de video kunnen navigeren en daardoor gelegenheid krijgen om oninteressante onderdelen te skippen.

Publiceren van je video

Let erop dat als je kiest voor een videoplatform waarvoor je moet betalen, je dan ook de video moet hosten via dit platform. Dit brengt extra kosten met zich mee.Voor kleine bedrijven kan het hosten via een interactief videoplatform te duur zijn. Dit dure kostenplaatje nemen wij weg door de interactieve video’s
te hosten via een Cloud‐omgeving waarbij geen extra hostingkosten worden berekend.

Deelbaar

Zorg er ook voor dat je video goed deelbaar is. Dit kun je doen door de interactieve video op social media te zetten, of door social media buttons toe te voegen in je interactieve video die linken naar de social media kanalen van het betreffende bedrijf.

Voorbeelden van Interactieve elementen

  • Leadgeneratie buttons of formulieren.
  • Een contactformulier in de video invullen.
  • Een Product‐Review laten tonen.
  • Je abonneren op een nieuwsbrief.
  • Interactieve Social Media buttons toevoegen.
  • Integratie van een E‐commerce Shop
  • Direct items toevoegen aan een winkelmand.
  • Het geven van extra uitleg in de vorm van video‐in‐video, tekst en/of beeld.
  • Een externe website, PDF of app openen.
  • Documenten direct uit de video downloaden.
  • Naar een specifieke tijd of hoofdstuk in de video springen.
  • Om feedback vragen: Wat vonden kijkers van je video of product?
  • Snelle wisseling van interactieve elementen (Live interactive) zonder dat de adverteerder de aanroepcode op de site behoeft te wijzigen of de adverteerder haar views kwijt is.
  • Meetbaar via Google Adwords van elk interactief element binnen een video.

Refurbished video

Een bedrijf heeft een jaar geleden een bedrijfsvideo laten maken. Binnen een jaar hebben zich echter diverse veranderingen voorgedaan, zoals het uitbreiden van meerdere producten, een nieuwe bedrijfshal, een uitgebreider wagenpark en de integratie van een Webshop. Om dan een geheel nieuwe video te laten produceren is zonde van het geld en de energie. Door een bestaande bedrijfsvideo interactief te maken, is het mogelijk dat deze video wordt uitgebreid met 3 of 4 interactieve elementen zoals:

  • Een productpagina die de laatste nieuwe producten door tekst/beeld of video laat zien.
  • Een Video‐in‐Video van de nieuwe bedrijfshal
  • Een fotocollage van het uitgebreide wagenpark
  • De integratie van een Webshop zodat kijkers de producten in de video direct binnen een Webshop kunnen bestellen en afrekenen.

Door een bestaande bedrijfsvideo te verrijken met 3 interactieve elementen, heeft het bedrijf een totaal nieuwe video gekregen met diverse updates van
de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf. Heeft het bedrijf over een paar maand wederom nieuwe producten of diensten, dan kan Live (zonder aanpassingen van de embedcode op de bedrijfswebsite) de interactiviteit worden veranderd.

Voordeel van hergebruik

Het voordeel van deze interactieve toepassing bij een al bestaande bedrijfsvideo is dat er geen volledige nieuwe versie geproduceerd behoeft te worden en het bedrijf al haar nieuwe mogelijkheden via interactiviteit kan laten tonen. Door er vervolgens als extra nog een interactieve Call‐to‐Action aan toe te voegen, zodat de kijker direct informatie kan opvragen bij het bedrijf, is de kers op de taart en wordt de kijker direct teruggebeld door het betreffende bedrijf.

Plaatsingsmogelijkheden interactieve video

Als een interactieve video is opgeleverd, ontvangt het betreffende bedrijf een Embed Link die op haar website kan worden geplaatst.
Ook is het mogelijk deze interactieve video “via een simpele omweg” te plaatsen op een Bedrijfs‐Facebookpagina.

Voorbeelden

van onze interactieve video’s zien of weten wat de kosten zijn? Of wil je een afspraak maken voor jouw interactieve bedrijfsvideo? Download dan onze brochure Interactieve Video Eric Denekamp of maak direct een afspraak met ons.

Erik Denekamp

Videoadvertentie logo

 

 

 

Meer informatie over beeldcommunicatie vind je hier.

 

Marketing uit of in het slop

Marketing uit of in het slop

De consument zweeft en lijkt totaal onverschillig geworden voor je marketing activiteiten

Herken je dat?

Sociale media en mobiel internet hebben de keuze voor het beste communicatiekanaal om die zwevende consument met een reclameboodschap op het juiste moment te vangen, zo mogelijk nog moeilijker gemaakt.
De hoeveelheid marketing methodieken en media is enorm. Op alle media een positie hebben op het moment dat het de consument behaagt is simpelweg ondoenlijk geworden  en bovendien onbetaalbaar.

Maar hoe kom je dan nog wel in beeld bij je doelgroep?

Hoe activeer je klanten om in actie te komen? Hoe zorg je ervoor dat ze je langer aandacht geven dan de paar seconden die je tegenwoordig nog gegund worden om iets boeiends, iets nuttigs te vertellen? Iets waarvan jij denkt dat je klanten er beter van worden.
Het antwoord daarop is net zo eenvoudig als veelomvattend:

Klantmotivatie in plaats van uitverkoop

Een eigentijdse alles-in-één totaaloplossing voor de moderne ondernemer of marketeer.
Als je wil weten hoe klantmotivatie werkt. Wat het oplevert voor jou en je klanten. Hoeveel moeite het kost en wat de prijs voor onze succesformule is.

Download

Je gelooft het misschien niet, maar we kunnen bewijzen dat ons Klantmotivatiesysteem werkt en beter presteert dan je verwacht.
Meer weten over hoe je jouw marketing met eenvoudige middelen uit het slop trekt?
Download hier een exemplaar aan van ons boek: Actiemarketing_2.0