0622525811 info@omnisense.nl

Nieuwe Kansen voor Retail

Bedreigingen

en nieuwe kansen voor de retail.

E-commerce heeft in het laatste decennium al veel omzet bij de stenen winkelier weggehaald. De traditionele retail staat daardoor onder druk.  De economische crisis, de opkomst van sociale media en sinds 2007 de spectaculaire groei van het aantal mobiele apparaten en mobiel internet hebben daar nog een schepje bovenop gedaan .

Gevolgen

Door die ontwikkelingen is het consumentengedrag sterk veranderd en laat zijn sporen na in de winkelstraten. De leegstand is nog nooit zo groot geweest. Er wordt steeds meer online gekocht en daar ondervindt de gewone -niet aangepaste- retailer direct de gevolgen van: Minder klanten op de winkelvloer en minder verkopen.  Of dat tij gekeerd kan worden is maar zeer de vraag als retailers de kansen van online niet grijpen.

Beleving

Retailers zullen in ieder geval maatregelen moeten nemen en anticiperen op het veranderde consumentengedrag. Zorgen voor een op de moderne consument gerichte beleving staat daarbij centraal. Dat impliceert dat gewone stenen winkels ook via –mobiel- internet eenvoudig voor consumenten toegankelijk moeten zijn.

Mobiel éérst!

Denk je als retailer dat er nog weinig urgentie is en je het prima af kunt met een desktop website of webshop, bedenk dan dat inmiddels 83 procent van de Nederlanders een smartphone bezit en 67% een tablet. Daarmee heeft ruim 60 procent al eens een aankoop gedaan.

Wanneer de ervaring op een mobiel apparaat slecht is, dan is de kans groot dat het product of de dienst niet wordt gekocht (ongeveer 30 procent) of de consument vertrekt naar de website van de concurrent (20 procent). Dan kan het hard gaan – en waarschijnlijk niet in de goede richting.

Kansen

QR code 

De QR code kan bij de stap naar de consument met een smartphone van grote waarde zijn. Voor MKB ondernemers en zelfstandige ondernemers is het ontwikkelen en uitrollen van een complete, op mobiele consumenten gerichte reclame-of promotiecampagne niet eenvoudig te realiseren, maar wel te doen.

Nieuw distributiekanaal

QR codes in combinatie met een landingspagina of mobiele website en aansprekende content kunnen zorgen voor een compleet nieuw distributiekanaal en daardoor voor meer verkopen.

Integreren

De stenen winkel wordt door de inzet van QR codes zichtbaarder en de aantrekkingskracht van de winkel groter. Retailers kunnen tegen relatief lage kosten en een gezonde dosis creativiteit al een grote stap zetten om (mobiele) internetfunctionaliteit te integreren binnen de marketingmix.

Bekijk het voorbeeld van deze kledingwinkel

Webwinkels

Wat voor gewone winkels geldt is omgekeerd toepasbaar voor webwinkels. QR codes kunnen ook de zichtbaarheid en traffic van de webwinkel aanmerkelijk vergroten en daarmee de conversie (het aantal acties) en retentie (terugkerende acties).

Virtuele (pop up) Shop

Virtual (pop up) Shop Foto: Bart Maat

Behalve  QR codes in traditionele advertentiemedia als: kranten, tijdschriften, huis-aan-huisbladen enz. is het ook mogelijk (web)winkelproducten in een Virtual (pop up) Shop aan te bieden.

Wat is een Virtual (pop up) Shop?

Een Virtual (pop up) Shop is een, op het eerste gezicht, gewone winkel, maar met virtuele schappen en afbeeldingen van producten of echte producten in een etalageopstelling. De consument kan die producten 24/7 bestellen door QR Codes bij die producten te scannen met een mobiele telefoon of tablet.

Toegevoegde realiteit (AR)

Met Augmented Reality technologie zoals Layar kan zelfs extra (verrijkte) informatie worden getoond en interactiviteit worden ingebouwd. Hierdoor kunnen retailers of webshops gemakkelijk producten verkopen in gebieden waar veel consumenten langs komen. Treinstations en drukke winkelstraten of winkelcentra zijn daar voorbeelden van.

Stand alone

Deze innovatieve Virtual (pop up) Shops zijn een stand alone verkoopkanaal zonder dat er een fysieke voorraad of personeel aanwezig hoeft te zijn. Ideaal om hinderlijke leegstand op A-locaties (tijdelijk) een zinvolle en moderne bestemming te geven.

Met een Virtual (pop up) Shop is het eenvoudig 24/7 producten naar de doelgroep te brengen.

Virtual (pop up) Shops

  1. kunnen leegstand maskeren,
  2. vergen een relatief lage investering,
  3. vergroten de zichtbaarheid van verschillende aanbieders en
  4. maken het mogelijk (web) producten aan te bieden op de plaats waar de doelgroep zich bevindt.

Voor een QR Code Shop is het volgende nodig:

  • Een goede locatie en de juiste producten
  • Virtuele schappen en/of een storefront winkeldesign
  • Goed leesbare QR Codes met tracking
  • Een voor smartphones geoptimaliseerde webshop
  • Mobiele betaalmogelijkheden
  • Wi-Fi verbinding

Paradox

Het lijkt paradoxaal om virtuele winkels naast stenen winkels toe te staan. E-commerce heeft immers al veel klandizie bij gewone winkels weggehaald. Echter, pop-up-stores en Virtual QR code shops zijn nu eenmaal producten van deze tijd en sluiten aan bij het veranderde consumentengedrag. Een ontwikkeling die niet te stoppen valt. Deze nieuwe vormen van retail houden vooral kansen in voor:

  1. gemeenten,
  2. vastgoedeigenaren,
  3. winkelcentra,
  4. winkeliersverenigingen,
  5. webshophouders en ondernemers die de kracht van mobile-commerce herkennen.

Integratie

Traditionele retail en webwinkels zullen nog lange tijd naast elkaar blijven bestaan. De verwachting is wel dat er steeds meer mengvormen ontstaan waarbij zowel de voordelen van traditionele retail en pure webwinkels met elkaar samengaan. Cool Blue is een goed voorbeeld van een webshop die nu ook stenen winkels heeft geopend.

Online steeds belangrijker

Online communicatie en marketing zijn het afgelopen decenium steeds belangrijker geworden. Veel traditionele winkeliers hebben het belang van online echter onderschat en moeten een inhaalslag maken om de opgelopen achterstand op de online concurrentie goed te maken.

Helpende hand

Met behulp van de uitgebreide informatie, diensten en tools op deze website kom je al een eind om je online marketing en communicatie up to date te brengen. Wil je het niet allemaal zelf uitzoeken, dan helpen we natuurlijk graag met professioneel advies op maat.

 

Bel of schrijf ons voor gratis professioneel advies

06 22 525 811