0622525811 info@omnisense.nl

Netties.be meldt het volgende:

Heb je, als bakstenen winkel die niet online zaken doet, nut van Facebook? Je kan je producten bekendmaken, maar verder? Facebook wil bewijzen dat het echt wel zin heeft om met hete sociale netwerk te werken om klanten naar je zaak te krijgen. En het zijn QR codes die het moeten bewijzen.

Het blijkt namelijk dat Facebook al enkele maanden testen uitvoert met deze nieuwigheid, die per toeval ontdekt werd door TechCrunc. Dat had namelijk opgemerkt dat sommige bebruikers in de tab More van hun Facebook mobiele app, een melding “Rewards” zagen staan en contacteerde Facebook hierover.

Met die Rewards zou je bijvoorbeeld in een winkel een korting kunnen krijgen, enkel en alleen omdat je Facebook gebruiker bent. Facebook zou weer een nieuwe bron van inkomsten hebben, doordat bedrijven hun Rewards voortaan op Facebook zouden promoten.

In tegenstelling tot een code die de gebruiker zou moeten inscannen om de Reward op te strijken, zou elke gebruiker zijn eigen persoonlijke QR code krijgen die hij overal kan laten scannen – net als een klassieke getrouwheidskaart eigenlijk.

Gaat Facebook in de toekomst al die getrouwheidskaarten dan vervangen? Dat hangt er vanaf, vooral of de winkels en grootwarenhuizen mee in het programma stappen. En dat zal dan weer voor een groot deel afhangen van de hoeveelheid informatie die Facebook met de winkels delen zal. Momenteel krijgt jouw supermarkt jouw volledige aankoopgeschiedenis wanneer jij je klantenkaart aan de kassa toont. Het valt te betwijfelen of die supermarkt in het QR programma van Facebook stapt, als het niet minstens evenveel informatie over de klant in handen krijgt.

En zal de gewone gebruiker wel die informatie aan Facebook, dat al zoveel over hem weet, willen geven? WIj kennen alvast één persoon die op die vraag neen gaat antwoorden…

Meer bij TechCrunch.